Buty rowerowe z systemem zapinania SPD to obecnie najpopularniejszy rodzaj butów rowerowych, które mocowane są do pedału za pomocą dwóch śrub.
Czym są buty rowerowe SPD?
System styków SPD jest często stosowany w rowerach MTB. Główną cechą, jaką mają buty rowerowe SPD, jest niezawodność, a co za tym idzie trwałość i doskonała jakość. Nawet najtańsze modele tego typu potrafią przejechać z tobą setki kilometrów. Buty rowerowe SPD są odpowiednie zarówno dla doświadczonych rowerzystów, jak i tych, którzy wybierają swoją pierwszą parę butów kontaktowych. Dodatkowo SPD posiadają wygodniejszą podeszwę do chodzenia niż buty rowerowe z systemem zapinania na trzy śruby.
Buty rowerowe SPD męskie - specyfikacja
Stosowanie pedałów zatrzaskowych stwarza podstawę prawidłowego pedałowania na rowerze. Konwencjonalne pedały nie są w stanie zapewnić takiego przełożenia jak pedały kontaktowe. Z ich pomocą masz możliwość naciskania na pedały, a także podciągania ich do góry, co zapewni znaczny wzrost przyłożonej siły. Jest to szczególnie zauważalne w momentach gwałtownego przyspieszania poślizgów, a także przyspieszania. Dodatkowo buty rowerowe SPD męskie ułatwiają utrzymanie wysokiej kadencji. Wielu początkujących rowerzystów zaczyna doświadczać trudności w jeździe na wysokich kadencjach w momencie, gdy pedały zaczynają wyprzedzać ich stopy. Buty rowerowe SPD męskie eliminują ten problem.
Pedał kontaktowy składa się z samego pedału oraz bloku przykręconego bezpośrednio do podeszwy buta rowerowego. Dzięki takiej konstrukcji energia nogi rowerzysty przekazywana jest na rower zarówno w wyniku wciśnięcia pedału, jak i po wyciągnięciu nogi do góry. Zawodowi rowerzyści używają pedałowania okrężnego, co zapewnia ciągłe przyłożenie siły do pedału. Do pedałów dołączone są bloki. Jeśli kolec zostanie zgubiony, zużyty lub uszkodzony, zawsze można go wymienić.
Pedały zatrzaskowe różnią się w zależności od przeznaczenia: w miarę zbliżania się do modeli przełajowych kompaktowy mechanizm staje się mniejszy i cieńszy. Pedały przeznaczone do dyscyplin ekstremalnych wyposażone są w platformy poprawiające przyczepność ich powierzchni do stóp rowerzysty.
Jakie zalety i wady mają buty rowerowe SPD damskie?
Rowerzyści najczęściej rozpoczynają jazdę na klasycznych pedałach. Niektórzy z nich w końcu przechodzą na modele kontaktowe. Większość rowerzystów uważa, że te, jak i buty rowerowe SPD damskie, sprawiają, że jazda na rowerze jest wygodniejsza i szybsza.
Buty rowerowe SPD damskie mają następujące zalety:
- „Praca” nóg nie tylko w dół, ale i w górę zwiększa przyczepność. Jest to najbardziej zauważalne podczas gwałtownego przyspieszania i jazdy pod górę.
- Mniejsze zmęczenie przy tej samej prędkości.
- Stopy znajdują się zawsze we właściwej pozycji na pedałach. Nie ślizgają się ani nie spadają z pedałów na nierównościach.
- Możliwość pedałowania jedną nogą.
- Zdolność do utrzymania wyższej kadencji.
- Mniejsza waga w porównaniu do klasycznych pedałów oraz brak ostrych, wystających części.
Takie modele mają też swoje wady:
- Zmiana na pedały zatrzaskowe wymaga dodatkowych inwestycji finansowych.
- Wysoki koszt kontaktowych butów zimowych, które nie są za ciepłe.
- Konieczność każdorazowej wymiany kolców po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.
- Aby wystarczająco pewnie zacząć jeździć z kontaktami, musisz się do nich przyzwyczaić.
- W pewnych warunkach (lepka glina, śnieg przy dodatnich temperaturach itp.) mechanizm stykowy może się zatkać, uniemożliwiając jego zamocowanie.
Buty rowerowe SPD MTB - podstawowe standardy
Pedały a tym samym buty rowerowe SPD MTB mogą występować w kilku standardach. Najczęstszy to Shimano SPD. Charakteryzuje się najwyższą trwałością bloków i pedałów oraz dużą wytrzymałością. Pedały są jednak dość ciężkie. W pedałach znajdują się regulowane sprężyny, a także łożyska stożkowo-oporowe, które należy zregenerować i wyregulować. Mają dobrą ochronę przed brudem.
Dostępne są też buty rowerowe SPD MTB szosowe. Możliwych jest tu wiele standardów: Shimano SPD-SL, Mavic, Look KEO, Time itp. Różnią się tym, że wyjątkowo sztywno zabezpieczają nogi rowerzysty. Kolce na tych pedałach uniemożliwiają chodzenie lub noszenie butów turystycznych.
Z kolei Crank Brothers są dość lekkie (szczególnie model Egg beater). Podczas jazdy w błocie nie sprawiają żadnych problemów: przylegające do buta błoto jest przecinane przez krawędzie sprężyn, co ułatwia zapinanie. Mechanizm jest stykowy bez regulacji, z mocowaniem czterokierunkowym. Pedały tego typu są bardzo „delikatne” – ich brązowe kolce dość szybko się zużywają. Pedały wymagają systematycznego smarowania łożysk, a także wymiany części zużywających się za pomocą specjalnego zestawu naprawczego.
Zostaw komentarz