Rower MTB to model przeznaczony do aktywnego podróżowania: od weekendowych przejażdżek po wyczynowe uprawianie sportów. Tym, co odróżnia go od innych typów rowerów, jest geometria ramy i komponenty.
Rower MTB do miasta – jak wybrać ramę?
Rama to fundament, na którym zbudowany jest cały rower. Rower górski charakteryzuje się geometrią z niską górną rurą i ostrym kątem główki ramy (średnio od 63° do 69°). Na przykład w przypadku rowerów szosowych wartość ta mieści się w przedziale 71–73°. Aby jeździć w trudnych warunkach, rama musi być trwała. Wykorzystuje się do tego różnorodne technologie i materiały.
Najpopularniejszymi materiałami są aluminium i węgiel. Rower MTB do miasta ma najczęściej ramę wykonaną z aluminium. Jest stosunkowo tanie, ma wysoką sztywność skrętną. Wytrzymuje duże obciążenia nawet podczas ekstremalnej jazdy. W przeciwieństwie do węgla aluminium może wytrzymać punktowe uderzenia. Jeżeli spod koła wyleci kamień i uderzy w ramę, nie wpłynie to negatywnie na jej funkcjonalność.
Pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, gdy słyszysz słowo „rower MTB do miasta”, jest podwójne zawieszenie. Takie zawieszenie jest potrzebne, aby wytrzymać wstrząsy i nierówności: kamienie, korzenie, kłody. Pomaga utrzymać przyczepność i oszczędza energię rowerzysty.
Najpopularniejszą opcją amortyzacji jest hardtail – rower z solidną sztywną ramą i amortyzowanym widelcem. Takie rowery mogą być niedrogie i służyć po prostu do jazdy na ulicy i w parkach miejskich, ale też po lesie czy nierównościach.
Jaki powinien być lekki rower do miasta?
Standardowym systemem przekładni w dzisiejszym kolarstwie górskim jest system z pojedynczą tarczą z przodu i dużą kasetą z tyłu. Kaseta ma zwykle 11-12 biegów, co daje szeroki zakres przełożeń. Zębatka o zmiennej grubości sprawia, że łańcuch nie spada podczas trudnych zjazdów, a szeroka kaseta umożliwia pokonywanie najbardziej stromych podjazdów. Lekki rower do miasta powinien być wyposażony przynajmniej w 10 biegów. Rowery podstawowe i budżetowe nadal korzystają z systemów z dwiema lub trzema tarczami z przodu i kasetą 6-9 prędkości z tyłu.
Hamulce są ważną częścią każdego roweru, ponieważ od nich bezpośrednio zależy twoje bezpieczeństwo. Hydrauliczne hamulce tarczowe są najczęściej stosowane w kolarstwie górskim, ponieważ działają najbardziej efektywnie. Zasada ich działania w przybliżeniu przypomina układ hamulcowy samochodu, gdzie klocki dociskają tarczę pod wpływem ciśnienia płynu, który zamiast linki porusza się w przewodzie hydraulicznym. Podobnie jak w samochodzie, hamulce są dostępne w konfiguracji dwutłokowej, a w bardziej sportowych modelach nawet czterotłoczkowej. Taki lekki rower do miasta spełni wszystkie twoje oczekiwania.
Jaki rower do jazdy po lesie i asfalcie wybrać i nie przepłacić?
Jeśli nie wiesz jaki rower do jazdy po lesie i asfalcie wybrać, zwróć uwagę na kierownicę. Cechą charakterystyczną współczesnego MTB jest zastosowanie szerokiej prostej kierownicy o średnicy 31,8 lub 35 mm i szerokości od 740 do 820 i więcej milimetrów. Ten rodzaj kierownicy mocowany jest do krótkiego mostka (30-50 mm), aby wygodniej sterować rowerem. Jeśli kierownica okaże się za wąska, a mostek za długi, to wymiana tych elementów nie będzie dla ciebie problemem.
To jaki rower do jazdy po lesie i asfalcie wybierzesz, zależy od tego, jakie są twoje priorytety, ale w każdym przypadku warto zwrócić uwagę na siodełko. Twarde siodełka zapewnią ci komfort podczas długotrwałego pedałowania.
Szczególnie przyjrzyj się ramie i widelcowi, gdyż to one odpowiadają za przeznaczenie i wytrzymałość roweru, a do tego kosztują znacznie więcej niż inne podzespoły, a tym samym trudniej je wymienić.
Kolejnym elementem, na który należy położyć nacisk podczas wyboru roweru, są koła. Kilka lat temu rozmiar 27,5” zastąpił 26” jako najpopularniejszy rozmiar koła. Większość zawodników cross-country używa kół 29”. Jeśli jednak wykorzystujesz rower do jazdy po mieście, to tak duże koła nie będą ci potrzebne.
Prosty i uniwersalny rower do miasta i do lasu
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z rowerem, wybieraj najprostsze i najtańsze hardtaile przełajowe, które doskonale sprawdzą się jako pierwszy rower do miasta i do lasu lub po prostu do aktywnego wypoczynku z rodziną. Takie rowery wyróżniają się wygodnym dopasowaniem i są niedrogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu. Można na nich jeździć po mieście, w parkach i na lekkim, nierównym terenie, takim jak leśne ścieżki. Ten rower do miasta i do lasu będzie odpowiedni dla całej rodziny, a i łatwo go zabrać ze sobą na wakacje.
Zostaw komentarz