Ile wytrzymuje bateria w rowerze elektrycznym?

4 września 2023 Sprzęt

Regularna jazda na rowerze bardzo korzystnie wpływa na zdrowie: pomaga utrzymać odpowiednią wagę, wspomaga serce i układ krążenia, poprawia wydolność organizmu i samopoczucie. Jest przy tym odpowiednia niemal dla każdego, nic więc dziwnego, że jest to jeden z bardziej popularnych rodzajów aktywności fizycznej w naszym kraju. Osoby, które mają nie najlepszą kondycję lub nie chcą dotrzeć do celu bardzo zmęczone, mogą wybrać nowoczesny rower elektryczny. O tym, jaki zasięg będzie miał Twój sprzęt zadecyduje bateria w rowerze elektrycznym.

Jak zbudowany jest rower elektryczny?

Rower elektryczny bardzo często zwany jest także e-bicyklem, z wyglądu nie różni się on zbytnio od klasycznego, napędzanego wyłącznie siłą mięśni jednośladu. W przeciwieństwie do niego składa się dodatkowo z baterii, silnika i układu sterującego, są to elementy, które będą Cię wspierać na przykład podczas podjazdów na wzniesienia, bez pedałowania nie uda Ci się jednak uruchomić silnika. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w rowerach elektrycznych mogą być montowane silniki o mocy nie większej niż 250 W. Jeśli chcesz się poruszać e-bicyklem po drogach publicznych, to maksymalna prędkość, którą on osiągnie nie może przekraczać 25 km/h. W polskich sklepach rowery elektryczne pojawiły się stosunkowo niedawno, szybko jednak zdobyły popularność i dzisiaj do wyboru masz modele trekkingowe, MTB oraz do jazdy miejskiej. Bateria w rowerze elektrycznym jest elementem niezwykle istotny, w dużym stopniu wpływającym na jego zasięg.

Jaka może być bateria w rowerze elektrycznym?

Producenci akumulatorów rowerowych wykorzystują do ich produkcji pięć technologii, w efekcie może zostać zamontowana w Twoim rowerze bateria:-litowo-jonowa;-litowo-polimerowa;-niklowo-kadmowa;-niklowo-metalowo-wodorkowa;-żelowa.

Bateria jonowo-litowa montowana jest zdecydowanie najczęściej, gdyż jest bezpieczna i stosunkowo lekka. Jaka jest żywotność baterii w rowerze elektrycznym? W przypadku baterii litowo-jonowej jest ona dość wysoka i wynosi od tysiąca do nawet dwóch tysięcy cykli ładowania, oczywiście z czasem akumulator zachowuje coraz mniej oryginalnej pojemności. Minimalna żywotność baterii w rowerze elektrycznym wynosi pięćset cykli ładowania.

Rower elektryczny

Od czego zależy zasięg roweru elektrycznego?

Pytanie o to, ile przejadę na rowerze elektrycznym zadaje większość osób, które kupują swój pierwszy e-bicykl. Zasięg roweru elektrycznego zależy od kilku bardzo różnych elementów. Przede wszystkim istotna jest pojemność baterii – to, jaki dystans pokonasz na jednym ładowaniu akumulatora zależeć będzie od tego, w jak dużą pojemność wyposażony jest e-bicykl. Na rowerze wyposażonym w baterię o pojemności 400 Wh będziesz mógł przejechać od sześćdziesięciu do osiemdziesięciu kilometrów, ale takim z baterią 750 Wh pokonasz znacznie dłuższy dystans, bo wynoszący od stu trzydziestu do nawet stu pięćdziesięciu kilometrów. To, ile przejadę na rowerze elektrycznym zależy też od warunków terenowych i pogodowych – przy silnym wietrze i często pokonywanych wzniesieniach przejedziesz znacznie mniej kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Zasięg roweru elektrycznego możesz zwiększyć – wystarczy, że zabierzesz mniej ekwipunku i zadbasz o prawidłowe ciśnienie w oponach. Pamiętaj, że przy płynnej jeździe silnik pracuje znacznie lepiej, to także jest sposób na zwiększenie zasięgu e-bicykla. Nie zapominaj o regularnej konserwacji napędu i używaj przerzutek nie tylko wtedy, gdy jedziesz bez wspomagania silnikiem elektrycznym.

Co zrobić, aby bateria w rowerze elektrycznym służyła jak najdłużej?

To, ile wytrzymuje bateria w rowerze elektrycznym zależy nie tylko od jej jakości, ale przede wszystkim sposobu w jaki ją użytkujesz. Dlatego też, jeśli nie chcesz zbyt szybko wymieniać ją na nową, musisz pamiętać o pewnych zasadach jej poprawnego użytkowania. Przede wszystkim staraj się nie rozładowywać do końca, doładowuj ją regularnie. Żywotność baterii wydłużysz także wtedy, gdy po zakończeniu sezonu będziesz go przechowywał nie rozładowany „do zera” - zadbaj o to, aby był on naładowany przynajmniej w sześćdziesięciu procentach. Przechowując akumulator całkowicie rozładowany możesz doprowadzić do uszkodzenia ogniw. Jeżeli będziesz korzystać z e-bicykla zimą, nie zostawiaj akumulatora na zewnątrz, gdy temperatura spadnie poniżej zera. Baterie litowo-jonowe nie lubią też wysokich temperatur. Stosując się do tych wskazówek, nie będziesz się musiał więcej zastanawiać nad tym, ile wytrzymuje bateria w rowerze elektrycznym, na pewno posłuży Ci ona przez długi czas.

4 września 2023 Sprzęt

0 Komentarze