Jak dbać o napęd rowerowy?

4 października 2024 Porady

Odpowiednia konserwacja łańcucha rowerowego i przekładek jest kluczowa dla poprawnego funkcjonowania roweru.

Jak dbać o napęd w rowerze – praktyczne porady

Smarowanie łańcucha jest ważnym krokiem w pielęgnacji skrzyni biegów. Częstotliwość konserwacji zależy od warunków pogodowych, rodzaju nawierzchni drogi i rodzaju smaru.

Zanim podpowiemy ci jak dbać o napęd w rowerze, warto wyjaśnić, jaki jest cel takich działań. Czy zauważyłeś, że jazda jest znacznie łatwiejsza po nasmarowaniu łańcucha? Wynika to ze zmniejszenia tarcia między ogniwami, w związku z czym użycie siły związane z pedałowaniem jest niższe. Inne zalety smarowania łańcucha obejmują:

  • Łańcuch może skrzypieć, jeśli nie jest nasmarowany.
  • Czysty łańcuch praktycznie nie brudzi ubrań, co jest szczególnie ważne, jeśli wybierasz się do pracy lub na ważne spotkanie.
  • Łańcuch rowerowy posłuży ci dłużej, jeśli będzie odpowiednio konserwowany. Wraz ze spadkiem tarcia zmniejsza się również zużycie części, co oznacza, że nie musisz wydawać pieniędzy na naprawy lub zakup nowych.
  • To jak dbać o napęd w rowerze zależy od tego, jak często na nim jeździsz. Po przejechaniu 200-300 km trzeba pomyśleć o nasmarowaniu mechanizmu.

Czym czyścić napęd rowerowy – najpopularniejsze produkty

Istnieją specjalne kompozycje do smarowania łańcucha, które różnią się w zależności od warunków użytkowania:

  • To, czym czyścić napęd rowerowy zależy od pory roku. Na lato i na suchą pogodę najlepsze są produkty na bazie wody. Dobrze chronią mechanizm przed kurzem. Jeśli złapie cię ulewna ulewa, zabezpieczą łańcuch przed korozją, jednak po powrocie do domu łańcuch należy dokładnie wysuszyć, a następnie ponownie nasmarować.
  • Olejowe są odporne na opady atmosferyczne, ale zbierają więcej pyłu. Olej zawiera dodatki syntetyczne i silikonowe, które chronią przed długotrwałym i bezpośrednim działaniem wilgoci. Sprawdza się w błocie i deszczu, dlatego nadaje się na jesień i wczesną wiosnę

To, czym czyścić napęd rowerowy zależy też od stopnia aktywności. Aby poprawić właściwości użytkowe produktów, producenci zmieniają skład, dodając różne składniki. Na przykład ceramikę, która tworzy grubą warstwę ochronną lub zagęszczacze, które długo utrzymują się na powierzchni.

Napęd rowerowy

Jak często czyścić napęd w rowerze – nasze porady

Dla zdecydowanej większości urządzeń obowiązują określone przepisy eksploatacyjne, według których ustala się sposoby i częstotliwość ich konserwacji. Głównym mechanizmem roweru jest przekładnia, za pomocą której wysiłek przekształcany jest w ruch do przodu. Najprostsza konstrukcja składa się z dwóch zębatek o różnych średnicach – napędowej i napędzanej oraz łańcucha zapewniającego przeniesienie siły rowerzysty na jedną z osi koła. Bardziej złożone urządzenia obejmują zacisk - przełącznik prędkości i tylną kasetę - zestaw zębatek o różnych średnicach. Zatem jak często czyścić napęd w rowerze?

Przekładnia jest częścią, która musi być regularnie serwisowana, w zależności od intensywności i warunków pracy. Standardowe wymagania wymagają czyszczenia i smarowania urządzenia raz na półtora miesiąca lub co 100-150 km. To jak często czyścić napęd w rowerze zależy też od jego rodzaju. W przypadku rowerów crossowych zabieg ten należy wykonywać częściej.

Czym smarować napęd rowerowy – najlepsze środki

Dziś na pytanie: czym smarować napęd rowerowy nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, gdyż istnieje wiele różnych produktów do tego przeznaczonych. Umownie można je podzielić na dwie kategorie – na suchą i mokrą pogodę.

Do pierwszej zaliczają się smary „suche” oraz woskowe lub parafinowe. Substancja jest materiałem w postaci proszku, dla którego rozpuszczalnik jest środkiem transportu do części, na którą jest nakładany. Po obróbce ciecz odparowuje, a na powierzchni tworzy się warstwa ochronna.

To, czym smarować napęd rowerowy zależy stopnia narażenia na działanie kurzu. Ochraniacz na bazie wosku nie pozwala na osadzanie się brudu i kurzu na powierzchniach części. Substancja wypełnia szczeliny i wgłębienia części, zapewnia minimalny współczynnik tarcia, zmniejszając zużycie przekładni. Po nałożeniu tworzy się gęsta skorupa o żywotności 100-300 km.

W przypadku trudnych warunków pogodowych, którym towarzyszą opady atmosferyczne lub podczas jazdy po mokrych drogach, odpowiedni jest teflonowy smar do łańcuchów rowerowych. Trwała, praktyczna i skuteczna kompozycja została zaprojektowana specjalnie do przekładni wykorzystujących napęd łańcuchowy.

Innym rodzajem jest smar silikonowy do łańcuchów rowerowych. Zwykle jest to spray, płyn lub tworzywo sztuczne. Jego główną zaletą jest to, że skład nie powoduje uszkodzeń w przypadku dostania się na gumowe części rowerowe, co często ma miejsce w przypadku smarów zawierających olejki mineralne lub eteryczne. Wręcz przeciwnie, często pielęgnują nie tylko części metalowe, ale także chronią uszczelki i inne elementy przed zniszczeniem.

4 października 2024 Porady

0 Komentarze