Niezależnie od tego, czy korzystasz z roweru elektrycznego jako środka rozrywki, czy jako głównego środka transportu, w każdym przypadku jego stan wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo użytkowania, a tym samym na twoje bezpieczeństwo.
Prawidłowa eksploatacja roweru elektrycznego
Rower musi być dokładnie monitorowany, sprawdzany i konserwowany. Ogólnie rzecz biorąc, dbanie o e-rower nie różni się zbytnio od dbania o konwencjonalny rower, ale istnieją kluczowe punkty, na które należy zwrócić szczególną uwagę.
Eksploatacja roweru elektrycznego to akumulator. Akumulator litowo-jonowy używany obecnie w większości e-rowerów jest najdroższym lub jednym z najdroższych komponentów, a odpowiednia pielęgnacja znacznie wydłuży jego żywotność. Akumulator nie powinien być przechowywany w zimnie, a także może ulec awarii, jeśli jest przechowywany przez długi czas w stanie rozładowanym. Dlatego wybierając rower elektryczny, warto preferować wersje z wymiennym akumulatorem.
W takim rowerze akumulator jest zamykany i można go łatwo wyjąć w celu naładowania lub przechowywać w ciepłym pomieszczeniu. Niektóre rowery elektryczne mają niewymienne baterie, w takim przypadku będą musiały być przechowywane w całości w pomieszczeniu.
Jak w przypadku każdego akumulatora, pojemność Li-Ion z czasem będzie się zmniejszać, ale aby ten spadek był jak najwolniejszy, nie należy pozostawiać go przez długi czas w stanie pełnego rozładowania lub pełnego naładowania. Najlepiej przechowywać go w średnim stanie naładowania, czyli około 50%, a raz na kilka miesięcy wykonać pełny cykl ładowania-rozładowania i ponownie powrócić do średniego stanu. Prawidłowa eksploatacja roweru elektrycznego to też jego okresowe czyszczenie.
Mycie roweru elektrycznego – jak prawidłowo je wykonać?
Nowoczesne rowery elektryczne mają wodoodporną elektronikę, ponieważ są przeznaczone do użytku na zewnątrz, w tym podczas deszczu. Jednak myjki ciśnieniowej należy używać ze szczególną ostrożnością – można nią bezpiecznie myć opony i ramę roweru, ale nie należy kierować ciśnienia wody na uszczelki. Mycie roweru elektrycznego dotyczy zarówno części mechanicznych, takich jak tuleje i wózki, jak i elektrycznych, w tym wału silnika, złącza ładowania akumulatora, panelu sterowania i kontrolera w punkcie wyjścia przewodów.
W niektórych przypadkach warto zdecydować się na mycie roweru elektrycznego klasyczną metodę mycia za pomocą wiadra z wodą i gąbki, a po umyciu przetrzeć rower ściereczką z mikrofibry, aby nie pozostały smugi.
Jeśli masz rower elektryczny z silnikiem centralnym, który znajduje się w suportu, procedura zdejmowania koła będzie dokładnie taka sama, jak na zwykłym rowerze. W przypadku koła silnikowego, takiego jak Fat bike Bear 2.0 750 , proces zdejmowania go z roweru będzie nieco inny, ponieważ oprócz odkręcenia nakrętek osi silnika konieczne jest odłączenie kabla od silnika do kontrolera. W tym celu większość rowerów ma odpowiednie złącze. Po zdjęciu koła silnikowego kamera jest wymieniana lub naprawiana, jak w konwencjonalnym rowerze, i jest montowana na rowerze w odwrotnej kolejności. Kabel można przymocować do ramy za pomocą opasek nylonowych, dlatego przed serwisowaniem należy przygotować przecinaki i nowe opaski nylonowe.
Jak konserwować rower elektryczny aby służył nam jak najdłużej
Zastanawiając się jak konserwować rower elektryczny, musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na silnik rowerowy. W przypadku silnika z napędem bezpośrednim (bezprzekładniowym), wystarczy zadbać o to, aby linka nie uległa uszkodzeniu i aby piasek i brud nie dostały się do łożysk, to jego zasób będzie praktycznie nieograniczony. W przypadku kół motoreduktorowych zalecenia są podobne, skrzynia biegów posiada fabrycznie niezbędne smarowanie i wytrzyma przez cały okres eksploatacji, jeśli nie zostanie wykorzystana z nadmierną mocą.
Jeśli chodzi o to, jak konserwować rower elektryczny, to pamiętaj, że silniki muszą być utrzymywane w czystości, aby piasek nie dostał się do łożysk, a brud na obudowie nie ograniczał przekazywania ciepła do otaczającego powietrza. Ponadto nie przechowuj roweru elektrycznego w wilgotnym pomieszczeniu – wpłynie to niekorzystnie zarówno na elementy mechaniczne, jak i elektroniczne.
Jak ładować baterię w rowerze elektrycznym i jej nie przepalić
Właściwa konserwacja baterii roweru elektrycznego jest kluczem do długiej i pomyślnej eksploatacji pojazdu. Jak ładować baterię w rowerze elektrycznym?
Akumulator zainstalowany w rowerze elektrycznym prędzej czy później rozładowuje się i traci zdolność do zasilania silnika. Dlatego zastanawiając się jak ładować baterię w rowerze elektrycznym, używaj tylko oryginalnej ładowarki, która jest zaprojektowana specjalnie dla konkretnego akumulatora. Ładuj z sieci napięciem 220 V przy wyłączonym silniku. Możesz zostawić napęd na ebike podczas ładowania. Odłącz urządzenie od sieci natychmiast po osiągnięciu pełnego naładowania. Akumulator ładuje się od 3 do 8 godzin w zależności od pojemności.
Zostaw komentarz