Poprawna i regularna konserwacja roweru jest niezwykle ważna, ale wbrew pozorom nie musi być trudna. Dzięki tym prostym wskazówkom dotyczącym konserwacji roweru zapobiegniesz najczęstszym usterkom, a i poważnym awariom.
Dbanie o rower – co to oznacza?
Tak jak myjesz samochód, aby zachować jego nieskazitelny wygląd i by był sprawny, tak samo musisz czyścić rower, aby przedłużyć jego żywotność. Czyszczenie roweru zapobiegnie przedostawaniu się brudu i tłuszczu do mechanicznych części roweru. Wszystko, czego potrzebujesz to wiadro, woda, biodegradowalne mydło, duża gąbka, ręcznik i stara szczoteczka do zębów lub inna mała szczoteczka,
Dbanie o rower, to konserwacja jego najważniejszych części. Zawsze wycieraj i czyść łańcuch po jeździe. Dzięki temu smar może wsiąknąć w łańcuch, a ten będzie działał dłużej i w bezpieczny sposób.
Nie ma nic gorszego niż konieczność zatrzymania się i wymiany przebitej opony podczas jazdy. Zawsze sprawdzaj opony i ich ciśnienie. Po upewnieniu się, że opony są prawidłowo napompowane, sprawdź je pod kątem innych uszkodzeń lub zużycia, które mogą spowodować przebicie opony podczas jazdy. Dbanie o rower to także kontrola hamulców czy kierownicy lub siodełka.
Czyszczenie roweru – jak je przeprowadzić?
Większość zabrudzonych elementów roweru można oczyścić, przecierając je ostrożnie wilgotną (lub suchą) szmatką. Inne elementy wymagają szczotkowania, szorowania i ponownego smarowania. Czyszczenie roweru możesz zacząć od układu napędowego. Łańcuch to najbardziej „narażona” na zabrudzenie część roweru. Często go czyść i smaruj, aby spowolnić zużycie łańcucha. Aby oczyścić łańcuchy, wystarczy użyć szmatki i środka odtłuszczającego. W przypadku naprawdę brudnych łańcuchów możesz użyć urządzenia do czyszczenia łańcucha, które jest dokładniejsze.
Czyszczenie roweru jest niepełne bez konserwacji zębatek. Przetrzyj ich powierzchnie szczotką i środkiem odtłuszczającym, obracając pedały. Jeśli nagromadziło się dużo brudu, użyj szmatek, aby wytrzeć pozostały brud i „nici dentystycznej” do czyszczenia pomiędzy zębatkami. Okresowo nakładaj kroplę lub dwie smaru na sworznie dźwigni i regulatory, aby zapewnić ich prawidłowe działanie.
Jak powinna wyglądać prawidłowa konserwacja łańcucha?
Ważny jest regularny harmonogram konserwacji (co miesiąc, co tydzień lub częściej, w zależności od rodzaju jazdy). Jeśli spędzasz dużo czasu na jeździe w mokrych i błotnistych warunkach lub jeździsz ostro, szybko i często, planuj częstsze czyszczenie roweru.
Konserwacja łańcucha ma kluczowe znaczenie dla jego działania. Smarowanie chroni ruchome części przed nadmiernym zużyciem spowodowanym tarciem, zapobiega ich „zamarzaniu” i pomaga zapobiegać rdzy i korozji. Bądź jednak ostrożny. Nadmierne smarowanie może prowadzić do słabej wydajności i uszkodzenia podzespołów (nadmiar smaru będzie przyciągał brud i inne cząstki). Ogólną zasadą jest, że nadmiar smaru należy zawsze dokładnie wytrzeć przed jazdą na rowerze.
Konserwacja łańcucha powinna odbywać się etapami. Podczas smarowania kilku części naraz należy pamiętać o kolejności nakładania smarów. Wycieranie nadmiaru smaru w tej samej kolejności zapewni mu czas na wchłonięcie. Właściwe smarowanie łańcucha pomaga przedłużyć żywotność układu napędowego. Zawsze nanoś olej przeznaczony do rowerów, a nie przypadkowy produkt.
Istnieją dwa rodzaje smarów: mokre i suche. Mokry smar najlepiej stosować, gdy będziesz jeździć w mokrych warunkach. Mocno przylega do układu napędowego i jest mniej prawdopodobne, że wypłucze się podczas deszczu. Brud i piasek również się do niego przykleją, więc pamiętaj, aby wytrzeć nadmiar smaru. Suchy smar doskonale sprawdza się przy ładnej pogodzie. Brud i piasek mniej przylegają do suchego smaru, ale suchy smar łatwo się spłukuje, jeśli jedziesz w deszczu.
Regulacja hamulców – krok po kroku
Hamulce są głównym wyposażeniem roweru i dzieli się je na dwa typy w zależności od siły oddziaływania. Przede wszystkim należy sprawdzić działanie układu hamulcowego.
- Podnieś przednie koło tak, aby nie dotykało podłoża. Obróć je i sprawdź, czy klocki hamulcowe dotykają przez chwilę obręczy i czy nie słychać jednocześnie dziwnych dźwięków.
- Podczas kręcenia naciśnij dźwignię hamulca - klocki hamulcowe powinny natychmiast zadziałać, a koło się zatrzymać. W przypadku zaobserwowania opóźnienia hamowania lub poślizgu kół konieczna jest regulacja układu hamulcowego.
Przede wszystkim należy przygotować narzędzia, ustawić rower w pozycji pionowej i zabezpieczyć go. Regulacja hamulców zaczyna się od położenia dźwigni hamulca na kierownicy. Kolejnym etapem jest regulacja klocków hamulcowych. Wymaga to prawidłowego ustawienia ich położenia względem felgi oraz ustawienia szczeliny w pozycji nieroboczej. Odległość bloku od krawędzi powinna wynosić 1 mm. Następnie regulacja hamulców jest już prostym zabiegiem.
- Najpierw poluzuj nakrętkę mocującą podkładkę tak, aby stała się ruchoma.
- Montujemy uszczelkę klinową pomiędzy blokiem a felgą, jeśli posiadamy klocki typu miękkiego, jeżeli klocki są na metalowej podstawie, wówczas układamy je równolegle do felgi.
- Obróć klocki tak, aby były równoległe do górnej części opony. Nie powinny wychodzić poza felgę i nie dotykać opony.
- Za pomocą podkładek ustalić położenie i dokręcić nakrętkę mocującą.
Zostaw komentarz