Gdy nadchodzi zima, większość z nas rezygnuje z rowerów, przesiadając się do samochodu lub komunikacji publicznej. Jednak wbrew powszechnemu mniemaniu, jazda na rowerze zimą jest możliwa. Należy się tylko do niej odpowiednio przygotować.
Jazda rowerem zimą – przygotuj pojazd
Przede wszystkim wybierz jak najszerszą oponę, która będzie pasować do ramy i napompuj ją miękko, wtedy opona będzie miała większy kontakt z drogą. Jeśli zamierzasz jeździć tylko po śniegu, opony terenowe lub nawet z lekkimi kolcami do rowerów górskich, lub przełajowych zapewnią ci doskonałą przyczepność. Jazda rowerem zimą po lodzie wymaga opon z kolcami.
Przerzuć się na opony bezdętkowe. Główną zaletą jest to, że można jeździć w nich po lodzie przy bardzo niskim ciśnieniu, a jednocześnie nie obawiać się przebicia, jak to ma miejsce w przypadku konwencjonalnej nisko napompowanej opony. Jazda rowerem zimą wymaga też czasami wymiany pedałów. Zwykłe są lepsze niż pedały kontaktowe. Po pierwsze łatwiej zeskoczyć z roweru, gdy coś się stanie, a po drugie buty rowerowe z kolcami nie są zbyt ciepłe.
Jazda rowerem po śniegu – główne zasady
Aby więc zapewnić sobie dobrą przyczepność na zaśnieżonej drodze w warunkach zimowych, należy wybrać oponę o następujących parametrach:
- Wykonane ze specjalnej zimowej gumy, aby były miękkie, elastyczne i nie parciały na mrozie.
- Powinna być tak szeroka, jak pozwala na to szerokość obręczy.
- Na środku bieżnika nie powinien znajdować się ciągły pasek gumy.
- Kolce to duży plus.
Jazda rowerem po śniegu w zimowej oponie jest dużo bezpieczniejsza i wygodniejsza. Po czym poznać zimowe opony?
- Zwykle w ich nazwie czy opisie pojawiają się słowa „zima”, „wszystkie pory roku”
- Jeśli w klockach bieżnika są kolce, to na pewno jest to opona zimowa.
- Na samej oponie może być narysowany płatek śniegu. Jazda rowerem po śniegu w takim ogumieniu jest bezpieczna.
Rowerem po śniegu – praktyka jazdy
Bardzo często rowerzyści w miastach poruszają się po jezdni. Nadal jednak jazda rowerem po śniegu jest bezpieczniejsza z oponami wyposażonymi w kolce. Nawet jeśli droga zostanie oczyszczona, na asfalcie nadal pozostaje cienka warstwa lodu. Po prawej stronie drogi, po której zwykle jeżdżą rowerzyści, zawsze jest brudny i mokry śnieg, lód. Często śnieg jest rozrzucony na drodze w kawałkach o różnej grubości i nierównych krawędziach. Dlatego jeżdżąc rowerem po śniegu, potrzebujesz bardzo dobrej przyczepności, a to mogą zapewnić tylko opony z kolcami. Prawdopodobieństwo upadku w takich warunkach dramatycznie wzrasta i, może prowadzić do fatalnych konsekwencji. Nie zapomnij też założyć kasku rowerowego.
Najlepiej nie pompować opony do maksymalnego ciśnienia, ale jeździć na lekko „sflaczałych” oponach. Wówczas koło lepiej się toczy i lepiej trzyma się drogi. Ale nie obniżaj ciśnienia poniżej minimum określonego przez producenta. Opony zimowe są wykonane z miękkiej gumy i przy bardzo niskim ciśnieniu opona może pęknąć.
Jak przygotować rower na śnieg?
Najtańszą i najłatwiejszą opcją zwiększenia przyczepności koła na zimowej drodze jest zastosowanie kolców. Te nadają się tylko do kół rowerowych bez hamulców szczękowych. Zaletą takiego zabiegu jest to, że szczęki można założyć szybko, prosto i tanio. I równie szybko można je usunąć. Opaski konstrukcyjne na kole rowerowym zwiększają przyczepność na zimowej drodze. Jak przygotować rower na śnieg w taki sposób?
Owiń plastikową opaskę wokół obręczy i opony, dokręć ją i zatrzaśnij tak, aby zapięcie znajdowało się z boku. Niektóre zamki znajdują się z boku po prawej stronie, inne po lewej. Na każdą szprychę można założyć dwie opaski: po jednej stronie szprychy - blokada po lewej stronie koła, a po drugiej stronie - blokada po prawej stronie. Nie ma potrzeby umieszczania blokad na samym środku bieżnika lub blisko niego - w ten sposób opona ulegnie uszkodzeniu. Ich głównym zadaniem jest zapobieganie „wpadnięciu koła w poślizg”, szczególnie podczas pokonywania zakrętów.
Możesz też zamontować na koła łańcuch. Taki rower na śnieg jest stabilniejszy. Łańcuch nadaje się do wszystkich rodzajów kół. Doświadczenia podpowiadają, że na ubitej drodze i luźnym śniegu rower toczy się normalnie - łańcuch nie pozwala na poślizg koła. Ponadto zwiększa też siłę hamowania. Zalety takiej konstrukcji to też:
- Niski koszt - wystarczy wziąć dwa stare łańcuchy.
- Nadaje się do wszystkich typów hamulców.
- Szybka instalacja i równie szybkie usunięcie łańcucha.
- Łańcuch można umieścić np. tylko na jednym przednim kole.
- Jeśli łańcuch odpadnie podczas jazdy, nie wpłynie to bezpośrednio na twoje bezpieczeństwo.
Zostaw komentarz