Nadejście zimy nie jest powodem, aby zaprzestać jazdy na rowerze. Kluczowe jest jednak jego przygotowanie pod kątem zmieniających się warunków pogodowych.
Rower w warunkach zimowych – co warto sprawdzić?
Niektóre rodzaje konserwacji są łatwe do wykonania, podczas gdy inne prace mogą wymagać specjalnych narzędzi. Przede wszystkim rower w warunkach zimowych powinien być lepiej przygotowany. Na początek nasmaruj linki zmiany biegów i hamulca. Jeśli kable w rowerze zostaną poprowadzone na zewnątrz, nie będzie to trudne, ale wewnętrzne poprowadzenie kabli będzie wymagało więcej wysiłku w zakresie konserwacji.
Sprawdź pod kątem zużycia i w razie potrzeby wymień linki wewnętrzne i zewnętrzne. Zainstalowanie specjalnych wtyczek na kablach zewnętrznych lub wymiana starych na nowe zwiększy odporność na warunki atmosferyczne.
Rower w warunkach zimowych jest narażony na działanie wielu czynników. Łożyska kolumny kierownicy, szczególnie te dolne, są podatne na odpryski, dlatego należy zadbać o ich dobre nasmarowanie, aby woda nie dostała się do środka.
Przygotowanie roweru na zimę – zadbaj o opony
Często zimą, można zobaczyć wielu rowerzystów na poboczach dróg naprawiających opony. Dzieje się tak z kilku powodów – po letniej jeździe opony mogą być już zużyte, co zwiększa ryzyko przebicia, a zimą, nie zawsze widzimy, co faktycznie leży na drodze, co dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo przebicia.
Przygotowanie roweru na zimę pod kątem sprawdzenia opon to klucz do twojego bezpieczeństwa. Opony zimowe mogą zwiększać wagę pojazdu, ale są w stanie lepiej wytrzymać trudy jazdy. Poza tym zazwyczaj posiadają wyraźniejszy bieżnik, co poprawia przyczepność.
Warto rozważyć także możliwość montażu opon bezdętkowych. Wiele nowych rowerów jest wyposażonych w koła tego typu. Opony bezdętkowe są zazwyczaj nieco cięższe od letnich opon dętkowych, dzięki czemu są bardziej odporne na przebicia. Kontroluj stan swoich opon, utrzymuj prawidłowe ciśnienie i tak często, jak to możliwe, sprawdzaj, czy nie są uszkodzone.
Przygotowanie roweru na zimę może oznaczać konieczność zakupu nowych części. Podobnie jak opony, klocki hamulcowe to kolejny element, który nie znosi zimowych warunków. Jeśli masz hamulce szczękowe, wilgoć i brud mogą szybko zniszczyć hamulce i felgi. Znacząco wydłuża się także droga hamowania na mokrej nawierzchni. Zaleca się częstsze czyszczenie klocków hamulcowych i powierzchni, aby usunąć piasek, który może szybko zniszczyć oba elementy.
Zimowa konserwacja roweru i hamulców
Hamulce tarczowe są odporniejsze na mróz i zimno. Mniej podatne na zabrudzenia. Warto zaopatrzyć się także w odpowiedni środek do czyszczenia hamulców tarczowych, który zapobiegnie zabrudzeniom podczas mycia roweru. Jeśli więc klocki hamulcowe wyglądają, na stare, czas je wymienić, aby poprawić skuteczność hamowania.
Zimowa konserwacja roweru wymaga zainstalowania bieżników. Zestaw pełnowymiarowych błotników ochroni większą część roweru, a jednocześnie sprawi, że poczujesz się bardziej komfortowo.
Jakiś czas temu montaż błotników w większości rowerów był dość kłopotliwy ze względu na małe prześwity i brak punktów mocowania. Jednak teraz wydaje się, że producenci rowerów zdali sobie sprawę z tego błędu i nawet wiele drogich modeli jest wyposażonych w mocowania błotników. Zimowa konserwacja roweru może też wymagać wymiany opon na szersze.
Jak dbać o rower zimą – co jeszcze warto wiedzieć?
Dobrym pomysłem będzie zamontowanie oświetlenia rowerowego. Zła pogoda ograniczy widoczność kierowców. Na większość wycieczek prawdopodobnie wystarczy zestaw zwykłych świateł. Są niedrogie, lekkie i zwykle ładują się przez USB.
To jak dbać o rower zimą zależy od intensywności jazdy, ale po każdej jeździe należy pojazd przeczyścić. Należy to zrobić nie tylko ze względów estetycznych, ale także w celu zapobiegania korozji spowodowanej wilgocią i solą.
Jeśli nie wiesz, jak dbać o rower zimą, to skorzystaj ze specjalnych maści. Pomagają odpychać wodę i dłużej utrzymują ramę i komponenty w czystości. Zaleca się stosowanie specjalistycznych środków do czyszczenia rowerów, które skuteczniej zwalczają zabrudzenia i nie powodują szkód.
Należy jednak pamiętać, że myjka ciśnieniowa (z dyszą) może łatwo uszkodzić delikatne części, gumę, łożyska, a nawet zewnętrzną część ramy, jeśli nie zachowa się ostrożności. Należy monitorować nie tylko zanieczyszczenie powierzchni ramy. Ważne jest również utrzymywanie łańcucha i zębatek w czystości, ponieważ połączenie brudu i smaru może spowodować powstanie pasty ściernej. Dlatego warto zaopatrzyć się w maszyny/szczotki do czyszczenia łańcucha i odtłuszczacz. Używaj ich regularnie, aby usunąć brud ze skrzyni biegów, oczyścić łańcuch i ponownie go nasmarować.
Zostaw komentarz