Przebicie opony w rowerze jest dość częstym zjawiskiem, zwłaszcza podczas jazdy po nierównym terenie lub używania opon niespełniających norm, lub zużytych. Taki nieprzyjemny incydent zdarza się wielu rowerzystom.
Wymiana opony w rowerze – od czego zacząć?
Doświadczonemu rowerzyście wymiana opony w rowerze zajmuje pięć minut. Jednak początkujący boją się samodzielnie zdejmować oponę i najczęściej prowadzą rower do serwisu lub do znajomych. Tymczasem wymiana opony w rowerze jest bardzo prosta.
Odwróć rower do góry nogami. Rower można przymocować do specjalnego stojaka naprawczego lub zawiesić, mocując ramę. Koła powinny obracać się swobodnie. Kolejnym krokiem jest zdjęcie przebitego koła z roweru. Następnie należy odkręcić nasadkę ochronną ze smoczka i, jeśli to konieczne, całkowicie spuścić powietrze z opony.
Jak zdjąć oponę z roweru bez łyżki i nie uszkodzić gumy?
Najważniejszy jest trzeci etap: trzeba jakimś narzędziem podnieść krawędź opony i wyciągnąć ją z felgi. Aby to zrobić, możesz użyć specjalnych uchwytów, które są sprzedawane w prawie każdym sklepie rowerowym. Jednak jak zdjąć oponę z roweru bez łyżki?
Zdarzają się sytuacje, kiedy takiego narzędzia nie ma pod ręką. W tym przypadku możesz użyć dowolnych wystarczająco cienkich i wytrzymałych przedmiotów: różnych kluczy, otwieracza do piwa, a nawet łyżki kempingowej. To, co ważne, jeśli chodzi o to, jak zdjąć oponę z roweru bez łyżki, to pamiętać, że narzędzie nie powinno mieć ostrych końcówek, w przeciwnym razie przebijesz oponę w kilku kolejnych miejscach. Z tego powodu zdecydowanie nie zaleca się używania śrubokrętów, noży i innych ostrych przedmiotów do zdejmowania opon. Warto też pamiętać, że zbyt mocne dociśnięcie obręczy może spowodować jej uszkodzenie.
Aby wyciągnąć oponę z felgi, należy pierwszym podnieść jej krawędź i wyciągnąć ją z felgi. Jednocześnie mocowanie należy trzymać tak, aby opona nie znalazła się ponownie wewnątrz felgi.
Wymiana dętki w rowerze – jak usunąć uszkodzenie?
Następnie poszukaj dziur lub nacięć w oponie i dętce. Aby je znaleźć, możesz napompować i zanurzyć oponę w wodzie, uważnie obserwując, skąd wydostają się pęcherzyki powietrza. Możesz to zrobić również bez wody, ale tylko wtedy, gdy nakłucie jest wystarczająco duże. W przeciwnym razie po prostu nie zauważysz, skąd ucieka powietrze. Wtedy jedynym wyjściem jest pełna wymiana dętki w rowerze.
Jeśli zauważysz dziurę lub szerokie rozcięcie, najprawdopodobniej będziesz musiał kupić nową oponę i dętkę. Wymiana dętki w rowerze przy dużych przebiciach jest koniecznością. Klejenie będzie możliwe tylko przy niewielkim uszkodzeniu materiału. Podczas przebicia opona wcale nie musi być uszczelniana, ponieważ sama ma tendencję do kurczenia.
Weź kawałek papieru ściernego i przeszlifuj obszar wokół nakłucia. Pożądane jest również odtłuszczenie go. Weź łatkę i za pomocą kleju załataj nakłucie. Mocno dociśnij łatkę i jej krawędzie, wygładź miejsce palcami. Odczekaj kilka minut, aż klej się stwardnieje.
Jak założyć oponę do roweru w sposób bezpieczny?
Najpierw należy sprawdzić, czy w oponie nie pozostały ostre przedmioty, które mogłyby uszkodzić nową lub uszczelnioną dętkę. Aby to zrobić, musisz obejrzeć oponę, a także przesunąć dłonią po jej wnętrzu. Warto też zwrócić uwagę na to, czy jakaś szprycha lub jej mocowanie nie wystaje wewnątrz koła. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy przerwać instalację. Zatem jak założyć oponę do roweru?
Lekko napompuj oponę, aby uniknąć jej uszkodzenia podczas instalacji. Teraz ostrożnie włóż zakrętkę do odpowiedniego otworu w obręczy, a następnie włóż oponę i całą dętkę do środka. To jak założyć oponę do roweru może być uzależnione od typu samego urządzenia. W niektórych profesjonalnych modelach górskich samodzielna wymiana opon jest właściwie niemożliwa.
Następnie napompuj oponę do maksymalnego możliwego ciśnienia (wartość jest podana na oponie). W ten sposób opona dociśnie łatkę do komory, a sama łatka w końcu przyklei się do rozciągniętej powierzchni komory. Jeśli tego nie zrobisz, plaster wyschnie i może się odkleić po napompowaniu. Instalując oponę, nie zapominaj, że powinna „leżeć” bez załamań i skręceń.
Jak to zrobić w praktyce? Wsuń krawędź opony na całej średnicy koła do obręczy. Najprawdopodobniej będziesz w stanie zrobić to ręcznie. Może się jednak zdarzyć, że znajdzie się część krawędzi, którą trudno wcisnąć w obręcz. Należy wtedy ponownie użyć narzędzia i z jego pomocą wcisnąć oponę. Na tym etapie istnieje niebezpieczeństwo przekłucia opony, dlatego bądź maksymalnie ostrożny.
Zostaw komentarz