Łańcuch rowerowy jest ważną częścią przekładni, która przenosi moc z tarczy napędowej na napędzaną tylną zębatkę, powodując obracanie się tylnego koła. Uczestniczy w transformacji siły mięśni nóg człowieka w ruch roweru. Wybierając łańcuch, musisz mieć wyobrażenie o jego budowie, znać ich rodzaje i charakterystyczne cechy. Jak dobrać odpowiedni łańcuch, aby pasował do roweru i działał prawidłowo?
Jakie są rodzaje łańcuchów rowerowych?
Każdy łańcuch składa się z metalowych ogniw, które zwykle (z wyjątkiem Half-Link) są składane naprzemiennie z półogniw: zewnętrznego i wewnętrznego i są połączone sworzniem z rolką. Półogniwo składa się z dwóch płytek umieszczonych na sworzniu wzdłuż krawędzi wałka. Kiedy koło zębate się obraca, jego zęby przylegają do rolek, wprawiając je w ruch. Jedno półogniwo tworzy „krok”.
Wszystkie rodzaje łańcuchów rowerowych mają ten sam pełny rozmiar ogniwa, który wynosi dokładnie 1" (25,4 mm), stąd rozmiar skoku wynosi 1/2" (12,7 mm). Wszystkie koła mają tę samą podziałkę zębów.
Możesz je dodawać lub usuwać tylko na pełnym łączu, długość prawie każdego modelu jest wielokrotnością 1 cala, z wyjątkiem modeli z pół linkami. Mają długość ogniwa 1/2" (12,7 mm.), co pozwala na dokładniejszy dobór długości. Szerokość mierzy się między dwiema płytami ogniwa wewnętrznego. Różni się on dla wszystkich modeli i różni się w zależności od rodzaju i liczby biegów wstecznych. Istnieją 4 rodzaje łańcuchów rowerowych:
• Dla rowerów jednobiegowych (Single-speed).
• Do rowerów wielobiegowych.
• Lekkie.
• Półogniwo.
Jakie są wymiary łańcucha rowerowego?
Możesz określić wszystkie parametry geometryczne łańcucha. Zazwyczaj wymiary łańcucha rowerowego są pisane w dwóch, a czasem w trzech wierszach. Przykład oznaczenia:
• 1/2 "x 11/128" – 118 ogniw.
• Długość trzpienia 6,6 mm.
Liczby w oznaczeniu oznaczają: Pierwsza cyfra (1/2") to krok, jest taka sama dla wszystkich modeli. Druga cyfra (11/128") to szerokość ogniwa wewnętrznego, mierzona między płytami ogniwa wewnętrznego. Wartość ta jest związana z grubością kół zębatych. Oczywiście cienki łańcuch nie będzie osadzony na szerokich gwiazdach. Wymiary łańcucha rowerowego mogą być następujące:
• 11/128" (2,18 mm) - do kaset 9, 10 biegowych (9, 10, 18, 20, 27 i 30 biegowych).
• 3/32" (2,38 mm) - stosowany do kaset 6, 7, 8 prędkości (6, 7, 8, 18, 21, 24 prędkości transmisji).
• 3/16" (4,76 mm) - przestarzały standard dla rowerów jednobiegowych.
• 1/8" (3,18 mm) to nowoczesny standard dla rowerów jednobiegowych oraz rowerów z piastą planetarną.
Trzecia cyfra (118 linków) to liczba linków. Numer w drugim wierszu to ( Długość szpilki 6,6 mm ). Jest dobierany w zależności od odległości między kołami zębatymi kasety. Jeśli szerokość zewnętrzna jest większa niż ta odległość, łańcuch nie będzie mógł osiąść na gwieździe, a sąsiednie koło zębate będzie mu przeszkadzać. Czasami zdarza się, że wskazany jest parametr „Wytrzymałość”, na przykład 800 kgf. Oznacza to, że łańcuch może wytrzymać obciążenie do 800 kg bez zerwania.
Czym jest łańcuch rowerowy jednorzędowy
Łańcuch rowerowy jednorzędowy, jest przeznaczony do montażu w rowerach jednobiegowych: rowery miejskie, młodzieżowe, dziecięce, cruisery. Nadają się również do rowerów z piastą planetarną, w której prędkości są przesunięte wewnątrz tylnej piasty.
Przy prawidłowej eksploatacji łańcuch rowerowy jednorzędowy zużywa się bardzo powoli, wystarcza na cały okres eksploatacji roweru. Niskie zużycie wynika z faktu, że nie są do niego przykładane żadne obciążenia powodujące zginanie poprzeczne, ponieważ znajduje się w linii prostej w tej samej płaszczyźnie co tylne i przednie koło łańcuchowe. Ponadto dla takich modeli nie ma wymagań ograniczających odpowiednio szerokość, mogą być wykonane z grubszych, a przez to trwalszych płyt. Dla jeszcze większej odporności na zużycie poddawane są obróbce chemicznej i cieplnej.
Zęby gwiazd chwytają całą wysokość wałka. W takim przypadku na walec działa równomierne obciążenie. Brak skosu i równomierne obciążenie wyjaśniają przyczynę znacznie mniejszej rozciągliwości w modyfikacjach jednobiegowych. Skuteczność pedałowania bez skosu jest wyższa, ponieważ nie ma strat tarcia. Szerokość mierzona jest między płytkami ogniwa wewnętrznego, może wynosić 8,7 - 11 mm.
Łańcuchy rowerowe wielorzędowe – do czego służą?
Łańcuchy rowerowe wielorzędowe są przeznaczone do rowerów ze zmianą przełożeń. Charakterystyczną cechą jest obecność niewielkiej szczeliny między płytami, która umożliwia zginanie ogniw na boki. Aby ułatwić przeskakiwanie z jednej tarczy na drugą, zęby gwiazd są niżej, chwytają walec tylko do połowy. Dlatego obciążenie rolek nie jest równomierne, a zużycie jest wyższe.
Niewspółosiowość bardzo silnie wpływa na wzrost zużycia i rozciągania, a na tym cierpi nie tylko łańcuch, ale także zęby. Co więcej, im większe zniekształcenie, tym silniejsze zużycie i rozciąganie. Łańcuchy rowerowe wielorzędowe należy odpowiednio eksploatować. Podczas jazdy należy starać się dobierać prędkości w taki sposób, aby było jak najmniej zniekształceń. Zdecydowanie nie zaleca się jazdy i przechowywania roweru ze skrajnie przeciwnymi biegami na kasecie i systemie.
Zostaw komentarz