Kupując rower nie da się obejść bez rozmaitych akcesoriów, które sprawiają, że jazda jest wygodniejsza oraz bezpieczniejsza.
Czy potrzebne są mi lusterka rowerowe?
Obecność lusterka na rowerze nie jest wymogiem obowiązkowym, więc rowerzysta nie zostanie ukarany mandatem za jego brak. Ale czy w ogóle potrzebujesz go na rowerze, czy nie? Wszystko zależy od tego, dokąd będziesz jechał. Jeśli nie planujesz jeździć po ruchliwych drogach miejskich lub wiejskich i generalnie rzadko wyjeżdżasz na drogę samochodami, to nie potrzebujesz lusterka.
Jednak każdy, kto często jeździ na rowerze po autostradach, a zwłaszcza na ruchliwych drogach, wie, jak potrzebne są lusterka rowerowe. W końcu za bezpieczeństwo odpowiada zarówno kierowca, jak i rowerzysta. Oczywiście rower porusza się z mniejszą prędkością i ma większą zwrotność niż samochód, ale rowerzysta zawsze powinien być w stanie ocenić sytuację na drodze w ruchu, zarówno przed nim, jak i za nim. Potrzebne ci będą nie tylko lusterka rowerowe, ale też warto mieć reflektor i tylne światło z kierunkowskazami, odblaski na kołach i najlepiej ubranie z odblaskami. Być może te akcesoria nawet uratują ci życie w nieprzewidzianej sytuacji na drodze.
Bez lusterka wstecznego rowerzysta musi stale oglądać się za siebie, co znacznie zwiększa ryzyko wypadku. Przed skrętem, wyprzedzaniem czy zmianą pasa nie wystarczy tylko powiadomić kierowców za tobą o manewrze kierunkowskazem lub gestem ręki, ponieważ sam musisz wybrać moment, w którym bezpieczniej będzie wykonać manewr. Przy gęstym przepływie samochodów możesz długo czekać na odpowiedni moment do manewru. Ponadto, patrząc wstecz, możesz nie zauważyć przed sobą wyboju lub innej przeszkody, co ponownie może doprowadzić do wypadku.
Do czego jest przydatna sakwa rowerowa na bagażnik?
Sakwa rowerowa na bagażnik to niezbędny dodatek dla każdego szanującego się rowerzysty. Jest pojemna i wytrzymała wykonana z nowoczesnych materiałów z dużą ilością dodatkowych przegródek i kieszeni.
Sakwa rowerowa na bagażnik, która jest przeznaczona do wędrówek, może mieć łączną objętość do 70 litrów. To naprawdę dużo, jeśli chodzi o turystykę rowerową. Często takie torby składają się z kilku oddzielnych części. Na przykład możesz łatwo oddzielić górną część i zabrać ją ze sobą, jeśli chcesz odejść od roweru. Wszystkie torby podróżne na rowery wykonane są z wodoodpornego materiału. Wszystko w obszarze styku z kołem jest wzmocnione i dodatkowo zabezpieczone przed otarciami. Wszystkie modele wyposażone są w elementy odblaskowe, uchwyty, siatki do mocowania kasków oraz kieszenie na butelki i drobiazgi. Do zamontowania takiej torby rowerowej potrzebny będzie bagażnik rowerowy.
Codzienne torby mają nieco inne przeznaczenie, dzięki czemu są łatwiejsze do zdejmowania i zakładania. Ich objętość oscyluje w okolicach 10-15 litrów, to w zupełności wystarczy na przechowywanie wszystkiego, co może się przydać podczas jazdy na rowerze.
Uchwyt rowerowy – czyli jak transportować rower samochodem
Od pewnego czasu kolarstwo stało się niezwykle popularne, a w efekcie niezwykle popularna stała się kwestia transportu stojaków rowerowych. Koniecznym elementem jest tu uchwyt rowerowy, doczepiany do samochodu. Sam uchwyt rowerowy może być montowany na:
- Na dachu (najpopularniejszy) - ale do tego potrzebny będzie podstawowy system bagażowy (poprzeczki z mocowaniami), na którym będą montowane bagażniki rowerowe.
- Na haku holowniczym (uważa się go za najbardziej poprawny) - ale do tego trzeba będzie zamontować hak holowniczy.
- Na tylnych drzwiach - najtańszy sposób, który nie wymaga dodatkowego wyposażenia - jednak nie nadaje się do każdego auta, ponieważ crossovery z reguły mają spoiler ze światłami sygnalizacyjnymi z tyłu i pod ciężarem rowerów pokrywa bagażnika może ulec uszkodzeniu. Dodatkowo montaż, instalacja i eksploatacja to dość kłopotliwa i czasochłonna procedura.
Do czego przyda się nam multitool rowerowy?
Multitool rowerowy to wielofunkcyjne narzędzie, które zawiera minimum kluczyków niezbędnych do pilnej naprawy roweru w drodze lub w domu. Kompaktowość i bogactwo kluczy może się znacznie różnić w zależności od potrzeb. Istnieją zestawy składane na zaledwie kilka sześciokątów, a są takie, które pozwalają pompować koła.
Warto zastanowić się, co i gdzie jesteś gotowy zawsze nosić przy sobie. Niezależnie od tego, jak użyteczne jest narzędzie wielofunkcyjne, jest ono wykonane ze stali i w większości przypadków ma pewną wagę. Rozmiar przenośnego narzędzia może sięgać połowy objętości sakwy lub kilkakrotnie go przekroczyć. Oczywiście wzrost rozmiaru pociąga za sobą wzrost wagi. Sam multitool rowerowy powinien być dobrany pod kątem wymagań roweru. Nie ma sensu kupować wielofunkcyjnego narzędzia z kilkudziesięcioma narzędziami, do obsługi prostego roweru miejskiego.
Zostaw komentarz