Obecność błotników jest jednym z najczęściej dyskutowanych tematów na forach rowerowych. Jedni twierdzą, że psują wygląd i pogarszają aerodynamikę roweru, inni nie wyobrażają sobie jazdy bez tego przydatnego detalu, zwłaszcza w naszym klimacie.
Błotniki rowerowe – argumenty za i przeciw
Istnieje wiele powodów, dla których błotniki rowerowe są niezbędnym dodatkiem. Skąd biorą się jednak wątpliwości co do sensu ich montowania?
Według przeciwników to pogorszenie aerodynamiki. Dla amatorów jeżdżących z normalną prędkością wpływ błotników na aerodynamikę jest tak mały, że można go pominąć. Dla zawodowców biorących udział w wyścigach, w których liczą się ułamki sekundy, to z kolei może być naprawdę ważki argument. Wszystkie błotniki rowerowe są dziś wykonane z lekkiego metalu-plastiku lub tworzywa sztucznego. Ciężka stal to już przeszłość, więc ich waga jest bardzo lekka w porównaniu z całkowitą wagą roweru.
Jednocześnie błotniki rowerowe pozwalają nam na bezproblemową jazdę podczas lekkiego deszczu lub po deszczu, po mokrym asfalcie lub glebie. Wówczas tarcze ochronią przed zachlapaniem. Jazda w mokrych spodniach jest raczej nieprzyjemnym i bolesnym doświadczeniem, nie mówiąc już o ewentualnych problemach zdrowotnych. Jak widać, odpowiedź na pytanie, czy zamontować skrzydła, zależy w dużej mierze od typu roweru, stylu jazdy, terenu, pogody i osobistych preferencji.
Jaki błotnik do roweru wybrać?
Jeśli chodzi o to, jaki błotnik do roweru będzie odpowiedni, to wszystkim, którzy jeżdżą na rowerach miejskich, turystycznych i innych użytkowych, zdecydowanie zalecamy montaż pełnowymiarowych błotników. Z oczywistych powodów tego typu rowery są często wyposażone w pełnowymiarowe osłony przeciwbryzgowe. Tarcze ochronią ubrania, buty, a nawet głowę rowerzysty przed zachlapaniem wodą i brudem. Jeśli więc twój rower miejski lub turystyczny nie ma takiego zabezpieczenia, koniecznie go zainstaluj, a nie pożałujesz.
Tego typu rowery zawsze mają mocowania błotników. Są to otwory przy osiach kół na hakach, na widelcu na górze, a także na górnej tylnej rurce ramy. Zastanawiając się jaki błotnik do roweru wybrać, zwróć uwagę na to, aby był pełnowymiarowy, a także na średnicę koła i żeby szerokość skrzydła była nie mniejsza, ale najlepiej nieco większa niż grubość opony. Szerokość opony w modelach miejskich i turystycznych najczęściej podawana jest w milimetrach.
Do opon 38-40 mm o średnicy 28 cali, które często są wyposażone w tak duże opony, dobrze nadaje się zestaw 28"x41 mm. Zestaw składa się z przodu i tyłu Błotniki wykonane z metalu i plastiku odporne na złamania. Szerokie 41mm, na całej długości, ciasno dopasowane osłony kół zapewniają maksymalną ochronę przed rozbryzgami błota przy złej pogodzie i utrzymują ubrania w czystości. Nie zapomnij o błotniku na przednim kole, bez niego możesz zmoczyć buty, co również jest bardzo nieprzyjemne.
Błotnik rowerowy przedni – do jakiego roweru?
Jeśli chodzi o jazdę po autostradzie, wybierając błotnik rowerowy przedni, pamiętaj o lekkości. Poruszanie się po szosie wymaga aerodynamiki, więc masywne metalowe osłony będą nie na miejscu. Dlatego zainstaluj pełnowymiarowe elementy plastikowe lub węglowe. Rowery miejskie warto wyposażyć w błotnik rowerowy przedni z tarczami wykonanymi z metalu lub metalo-plastiku. Chronią przed skutkami deszczowej pogody. Błotniki z szybkim zamknięciem są idealne do jazdy w górzystym terenie.
Jaki powinien być błotnik rowerowy tylni?
Wybierając jakąkolwiek ochronę, najważniejsze jest określenie rozmiaru i rodzaju zapięcia. Opony rowerowe oznaczone są średnicą od 12 do 29 cali. Nawet dla niestandardowego rozmiaru 27,5 cala istnieje opcja ochrony. Jeśli nie uwzględnisz rozmiaru opony, błotnik rowerowy tylni nie będzie wystarczająco szeroki. Mocowania są zwykle umieszczane na widelcu, ramie lub w obszarze tylnego koła. W zależności od materiałów wyróżnia się ochronę:
• Plastikowy.
• Metal.
• Włókna węglowe.
Zaletą, jaką ma błotnik rowerowy tylni z włókna węglowego, jest jego lekkość, a metalowe akcesoria mają szczególną wytrzymałość, ale sporą wagę.
Stacjonarne błotniki nazywane są pełnowymiarowymi, posiadają niezawodny szeroki zakres ochrony. Pełne są zakładane podczas ekstremalnej jazdy. Plastikowe osłony z szybkim zamykaniem są mocowane do rowerów górskich w przypadku jazdy po trudnym torze. Takie elementy mocuje się poprzez specjalne otwory na widelcu za pomocą specjalnych śrub, które są dołączone do zestawu. Podczas instalacji możesz dostosować ich wysokość. Zaletą jest niewielka waga, łatwy montaż, łatwe czyszczenie oraz spory prześwit między błotnikiem a kołem. Błotnik rowerowy tylni musi być umieszczony w pewnej odległości od opony, w przeciwnym razie brud dostanie się do szczeliny.
Zostaw komentarz