W rowerach sprzedawanych w Polsce najczęściej instalowane są hamulce nożne, obręczowe lub tarczowe. Jednocześnie w większości te hamulce, po pierwsze, nie są wymienne, a po drugie, rodzaj hamulców w rowerze zależy od jego przeznaczenia.
Hamulec V-brake do roweru – zalety i wady
Hamulce szczękowe to dobry wybór, gdy ważna jest łatwość ustawienia, niewielka waga i najczęściej niska cena. Minusy to nie najskuteczniejsze hamowanie i uzależnienie od warunków pogodowych.
Konstrukcja hamulców tego typu uległa poważnym zmianom. Wszystko zaczęło się od niskowydajnych hamulców szczękowych, ale wraz ze wzrostem szerokości opon rósł kształt hamulców szczękowych. Najpierw montowano hamulce Cantilever, potem hamulce w kształcie litery U, ale w końcu doszedł do głosu hamulec V-brake do roweru. Teraz te hamulce są montowane głównie w rowerach górskich i hybrydach. Vibrake są najłatwiejsze w konfiguracji i utrzymaniu, ponieważ cały mechanizm jest dość prosty.
Z rączki hamulca ciągnie się stalowa linka do dwóch dźwigni, na których mocowane są klocki hamulcowe, które z kolei zaciskają obręcz koła. Najtańszy hamulec V-brake do roweru jest wykonany z plastiku. Wiele zależy od klocków i rodzaju felgi. Należy pamiętać, że nie wszystkie obręcze są przeznaczone do użytku z hamulcami obręczowymi. Można je odróżnić wizualnie, ponieważ felgi kompatybilne z hamulcami szczękowymi mają płaskie ściany boczne i wskaźniki zużycia. Kolejnym problemem związanym z hamulcami szczękowymi jest niszczenie obręczy przez klocki podczas długotrwałego użytkowania. Jednocześnie tej klasy hamulce są wystarczająco lekkie i wydajne do asfaltu podczas pracy z wąskimi kołami.
Kiedy sprawdzą się hamulce tarczowe do roweru?
Hamulce tarczowe znajdują się w rowerach sportowych, w których skuteczność hamowania ma kluczowe znaczenie. Jednak konserwacja takich hamulców jest nieco trudniejsza i są one droższe.
Hamulce tarczowe do roweru były używane w samochodach i motocyklach przez długi czas, zanim zostały wprowadzone do rowerów pod koniec lat 90.. Jednocześnie początkowo były tylko hydrauliczne i były instalowane w najdroższych rowerach profesjonalnych. Hamulce tarczowe są najskuteczniejszym modelem hamulców i wymagają niewielkiej siły od rowerzysty. Jest to szczególnie widoczne przy złej pogodzie. Główną wadą tego typu hamulca zawsze była waga i złożoność konstrukcji, a co za tym idzie koszt. Tutaj oprócz uchwytu i mechanizmu hamulcowego, potrzebna jest również tarcza hamulcowa. Niektórzy producenci, tacy jak Shimano, produkują wirniki typu centerlock, ale większość wirników jest przykręcana sześcioma śrubami do piasty.
System mechaniczny, jaki mają hamulce tarczowe do roweru, jest zasilany stalową linką z jej zaletami i wadami. Niektórzy preferują hamulce mechaniczne właśnie ze względu na ich niezawodność, zwłaszcza że podczas długiej podróży dużo łatwiej jest zmienić linkę niż układ hydrauliczny. Hamulce hydrauliczne pozwalają poświęcić mniej wysiłku na hamowanie, a także precyzyjnie dozować hamowanie w trudnych obszarach.
Zaawansowane hamulce hydrauliczne do roweru
Hamulce hydrauliczne do roweru znane są od czasów pierwszych samochodów, skąd przyszły one do świata rowerów. Jakie są zalety i wady tego typu modeli:
• Hamulce hydrauliczne do roweru są znacznie bardziej responsywne, skok dźwigni hamulca jest mniejszy, masz lepsze „wyczucie” hamowania.
• Nawet w najtańszej odmianie hamulców hydraulicznych tarcza będzie mocowana z obu stron, co sprawia, że hamowanie jest bardziej precyzyjne i skuteczne.
• Skuteczność hamowania hydrauliki nie zależy od zanieczyszczenia linek - nawet po jeździe w błocie hamulce pozostaną równie czułe.
• Zacisk hamulcowy centruje się sam, podczas regulacji hamulców nie jest konieczne ustawianie szczelin między klockami.
• Mają stosunkowo mniejsze zużycie dzięki przewodowi hydraulicznemu.
Wady
• Pierwszą wadą, z jaką spotykamy się przy wyborze hydrauliki, jest jej cena. Dobra hydraulika kosztuje dobre pieniądze.
• Z biegiem czasu wilgoć może dostać się do środka, co ostatecznie obniży temperaturę wrzenia płynu hamulcowego;
Klocki hamulcowe do roweru – kluczowy element hamulców
Wszystkie hamulce tarczowe, zarówno hydrauliczne, jak i mechaniczne, działają w ten sam sposób, dociskając dwa klocki hamulcowe do roweru do boków tarczy, aby zwolnić lub zatrzymać rower. Jak większość rzeczy związanych z kolarstwem, nawet pozornie proste elementy eksploatacyjne, takie jak klocki hamulców tarczowych, są dostępne w różnych opcjach. Z biegiem czasu klocki w rowerze się zużywają.
Możesz również zmienić i ulepszyć swoje klocki, jeśli nie jesteś zadowolony ze skuteczności hamowania, używając różnych klocków lepiej dostosowanych do różnych warunków. Klocki hamulcowe do roweru są dociskane przez hamulce do wirnika. Zwykle w zacisku znajduje się metalowa sprężyna, która zapobiega grzechotaniu klocków w zacisku, gdy hamulec nie jest włączony, chociaż niektóre konstrukcje, takie jak hamulce tarczowe do rowerów górskich Magura MT 7, używają magnetycznych klocków i tłoków.
Zostaw komentarz