Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze, wszystkie pojazdy są wyposażone w lusterka wsteczne. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim samochodów i motocykli, ale lusterko jest przydatne także w przypadku roweru.
Lusterko rowerowe długie – czy jest mi potrzebne?
Obecność lusterka na rowerze nie jest wymagane prawem, więc rowerzysta nie zostanie ukarany mandatem za jego brak. Jednak zastanów się czy w ogóle potrzebujesz lusterka przy rowerze, czy nie? Wszystko zależy od tego, gdzie będziesz jeździł. Jeśli nie planujesz jeździć po ruchliwych drogach miejskich i generalnie rzadko wyjeżdżasz w trasę, to lusterko nie jest ci potrzebne. Jednak każdy, kto często jeździ na rowerze po drogach szybkiego ruchu czy po mieście, koniecznie musi wyposażyć swój rower w lusterko wsteczne. W końcu za bezpieczeństwo na drodze odpowiada zarówno kierowca, jak i rowerzysta. Oczywiście rower porusza się z mniejszą prędkością i ma większą zwrotność niż samochód, ale rowerzysta zawsze powinien umieć ocenić sytuację na drodze w ruchu, zarówno przed nim, jak i za nim.
Lusterko rowerowe długie jest podobnie ważne jak reflektor, tylne światła czy odblaski na kołach. Bez lusterka wstecznego rowerzysta musi ciągle oglądać się za siebie, co znacznie zwiększa ryzyko wypadku. Przed skrętem, wyprzedzeniem czy zmianą pasa ruchu nie wystarczy po prostu powiadomić kierowców jadących za tobą. Dodatkowo sam musisz wybrać moment, w którym najbezpieczniej jest wykonać taki manewr. Przy gęstym przepływie samochodów można długo czekać na odpowiedni moment do manewru. Ponadto, patrząc wstecz, możesz nie zauważyć przed sobą dziury lub innej przeszkody przed tobą, co ponownie może cię doprowadzić do wypadku. Lusterko rowerowe długie pozwala nie patrzeć wstecz, odwracać głowy, tylko skupić się na samym manewrze.
Lusterko rowerowe składane - kryteria wyboru
Dziś w sprzedaży można znaleźć wiele różnych lusterek rowerowych. Lusterko powinno być wysokiej jakości, z dobrym kątem widzenia, dopasowane do charakterystyki roweru i sposobu jazdy. Wybierając lusterko rowerowe składane, zwróć uwagę na następujące cechy:
- Rozmiar powierzchni lustra.
- Punkt mocowania.
- Funkcje mocowania.
- Materiał powierzchni lustrzanej.
- Materiał bazowy.
- Jakość marki i produktu.
Lustro może być duże, średnie, małe lub mikro. Najmniejsze modele są mocowane na końcu kierownicy drogowej. Może mieć różne kształty:
- Owalny panoramiczny.
- Okrągły panoramiczny.
- Panoramiczny w kształcie rombu.
- Owalne płaskie.
- Okrągłe płaskie;
Wybór rozmiaru i kształtu zależy od osobistych preferencji. Niemniej jednak lepszym wyborem jest lusterko rowerowe składane o dużej powierzchni i wydłużonym poziomo kształcie, ponieważ zapewni duży kąt widzenia.
Lusterko rowerowe pod kierownicę czy na ramię?
Lusterko można przymocować do kierownicy od góry lub na kasku, na ramieniu.
- Lusterko rowerowe pod kierownicę to najczęstsza opcja. Wadą jest słaby widok z tyłu, wynikający z tego, że lusterko nie wystaje poza wymiary roweru.
- Lusterko rowerowe pod kierownicę można też przymocować na jej końcu.
- Na kasku. Wady - nakładający się widok i ponowne ogniskowanie widzenia.
- Na ramie - dość rzadkie modele, które jednak mają dobre recenzje. Dzięki niskiemu położeniu ciało rowerzysty nie zasłania widoku.
Urządzenie mocuje się na kierownicy za pomocą specjalnego zacisku.
Cyfrowe lusterko rowerowe – nowinka techniczna czy przełom?
W ostatnich kilku latach pojawiło się cyfrowe lusterko rowerowe. Pomysł wykorzystania kamer wstecznych zamiast tradycyjnych lusterek zrodził się dawno temu, a dokładniej w 1956 roku. Ale wtedy był to bardziej prototyp, czyli kamera wideo w bagażniku i mały telewizor na panelu. Pod 2015 roku pojawiły się pierwsze modele cyfrowych lusterek dedykowanych do rowerów. Cyfrowe lusterko rowerowe nie tylko zapewnia lepszą widoczność, ale też może pokazywać odległość od poszczególnych celów.
Główną zaletą jest sam widok, który jest dokładniejszy i lepszy niż w przypadku tradycyjnych lusterek. Ponadto użycie kamer, czyli cyfrowych lusterek zmniejszy tzw. „martwe pola”, szczególnie tam, gdzie widoczność w lusterkach jest bardzo powierzchowna. Należy również zwrócić uwagę na możliwość analizy cyfrowej z oświetleniem niektórych obiektów. Wszystko to sprawia, że prowadzenie roweru jest bezpieczne dla rowerzysty, kierowców samochodów i pieszych. Lusterko można zamontować w dowolny sposób jak tradycyjny produkt tego typu. Może być zasilane baterią lub być ładowane jak telefon komórkowy przez power bank czy ładowarkę.
Zostaw komentarz