Olej czy smar do łańcucha – czym smarować łańcuch w rowerze?

12 sierpnia 2022 Porady

Cieszenie się długą jazdą, bez wysiłku, z łatwą i precyzyjną obsługą wszystkich mechanizmów – do tego dąży każdy rowerzysta. Bez względu na to, jak doskonały jest rower, nie da się tego osiągnąć bez systematycznego czyszczenia i smarowania jego podzespołów.

Jak smar do łańcucha rowerowego wpływa na działanie roweru

Smarowanie niektórych części roweru to konieczność. Inaczej, brud, kurz i wilgoć bardzo szybko wykonają swoją pracę. W przypadku braku smarowania na metalowych elementach roweru tworzy się rdza, która ostatecznie staje się poważnym ogniskiem korozji. Niesmarowane mechanizmy przestają działać prawidłowo, wydają nieprzyjemne dźwięki, zacinają się i zapadają. Zatem jaki smar do łańcucha rowerowego wybrać?

Najpierw zdefiniujemy działanie smarów technicznych:

• Zmniejszenie tarcia i zapobieganie przedwczesnemu zużyciu części.

• Ochrona powierzchni metalowych przed niekorzystnym działaniem wody i brudu.

• Powlekanie powierzchni elementów żelaznych filmem olejowym, który zapobiega procesom utleniania.

• Poprawa dokładności działania przełączników prędkości i hamulców.

Istnieje kilka rodzajów smarów do konserwacji rowerów. Zanim odpowiemy na pytanie, jaki smar do łańcucha rowerowego wybrać, omówimy szczegółowo każdy z nich i podpowiemy, które kompozycje są najbardziej odpowiednie do przetwarzania określonych elementów technicznych roweru.

Który smar do łańcucha rowerowego wybrać?

Smary zaliczane do tworzyw sztucznych są niezbędne do smarowania zamkniętych mechanizmów obrotowych (łożyska rowerowe, tuleje, zespół suportu) oraz połączeń gwintowanych. Istnieje kilka odmian smarów różniących się właściwościami, które trzeba znać, aby dobrać optymalny skład.

Smar do łańcucha rowerowego wapniowy jest używany jako zagęszczacz. Kompozycje tego typu wyróżnia charakterystyczny żółty lub zielony kolor. Dobrze znanymi przykładami smarów wapniowych są Solidol i Uniol. Do ich zalet należy doskonała przyczepność do powierzchni metalowych oraz wysoka wodoodporność. Polecane są do smarowania łożysk kół i pedałów, dźwigni hamulców – wszystkich tych ważnych elementów roweru. Związkami wapnia można również powlekać elementy metalowe, które wymagają ochrony przed korozją. W przeciwieństwie do analogów aktywność chemiczna takiego smaru jest najniższa, dlatego nie stanowi zagrożenia dla powłok chromowych.

Smar do łańcucha rowerowego litowy to kompozycja smarna na bazie mydła litowego. Wyróżnia je charakterystyczny żółty lub czerwony kolor, rzadziej niebieski. Włączenie litu do składu smaru pozwala na zwiększenie właściwości poślizgowych oraz znaczne rozszerzenie zakresu temperatur pracy, co odróżnia takie materiały od ich analogów wapniowych.

łańcuch rowerowy

Powszechną wadą smarów z tej kategorii jest ich niska odporność na wodę. Są stosunkowo szybko wypłukiwane z technicznych elementów roweru. Wyjątkiem w tej kwestii jest smar nr 158, który jest o rząd wielkości bardziej odporny na wilgoć. Należy wiedzieć, że smary litowe oddziałują chemicznie z aluminium. Dlatego, jeśli masz rower z aluminiową ramą, zaleca się, aby używać ich tak ostrożnie, jak to możliwe. Taki smar nakłada się na te same elementy roweru, co smary wapniowe. Główną zaletą wszystkich związków litu jest ich przystępność cenowa.

Olej do łańcucha rowerowego – płynny czy w aerozolu?

Olej do łańcucha rowerowego dwuskładnikowy jest dostępny w puszkach aerozolowych i specjalnych butelkach. Te ostatnie są bardziej praktyczne w użyciu, ponieważ można wygodnie i dokładnie nakładać kompozycję metodą punktową. Aerozol natomiast ma szerokie pole rozprysku, dzięki przez to olej dostaje się również na te elementy roweru, gdzie jest niepożądany. Na przykład po spryskaniu ramy aerozolem w tym miejscu zaczną przyklejać się kurz i brud, co nie będzie tak łatwe do zmycia bez rozpuszczalnika. Brak mocnego chwytu między klockami a tarczą/obręczą spowoduje na chwilę wyłączenie systemu: hamulce będą działać, ale bardzo słabo. Kiedy olej do łańcucha rowerowego wyparuje (a nie nastąpi to szybko) ich prawidłowe działanie zostanie przywrócone.

Oliwka do łańcucha rowerowego – jak to działa?

Istnieje też oliwka do łańcucha rowerowego na bazie silikonu. Oleje na bazie silikonu sprzedawane są w formie sprayu, cieczy lub gęstej. Oliwka do łańcucha rowerowego silikonowa wypada korzystnie w porównaniu z olejkami mineralnymi i eterycznymi, ponieważ nie działa destrukcyjnie na części gumowe. Dzięki temu jest niezastąpiona do smarowania widelców rowerowych i gumowych uszczelek, a w tym przypadku wygodnie jest używać oleju w sprayu. Niewątpliwą zaletą olejków silikonowych jest ich odporność na kurz.

 

12 sierpnia 2022 Porady

0 Komentarze