Jeśli mieszkasz w dużym mieście i jeździsz na rowerze tylko za dnia, nie potrzebujesz lampy rowerowej. Jeśli chcesz bezpiecznie poruszać się w nocy i nie tylko po oświetlonych ulicach, ten artykuł jest dla ciebie.
Lampa rowerowa przednia – na co zwrócić uwagę?
Aby bezpiecznie jeździć w nocy, potrzebujesz:
• Reflektor przedni, abyś widział drogę, a nadjeżdżające z naprzeciwka samochody / rowerzyści / piesi widzieli ciebie.
• Tylne światło (migające światło), aby ci, którzy za tobą podążają, mogli cię zobaczyć;
Określając, jaka powinna być lampa rowerowa przednia, zwróć uwagę na żywotność baterii. Tutaj wszystko jest jasne: im dłużej latarka/czołówka pracuje na maksymalnej jasności, tym mniej trzeba się martwić, że akumulator siądzie w najważniejszym momencie. W większości modeli czas działania waha się od 1,5 godziny do 24 godzin w przypadku szczególnie ekstremalnej jazdy nocnej, ale koszt takiego urządzenia odpowiednio wzrasta.
Lampa rowerowa przednia powinna mieć też odpowiedni strumień świetlny i zasięg oświetlenia. Jeśli decydujesz się na jazdę nocą, to latarka powinna być taka, abyś mógł jechać równie (lub prawie tak) szybko jak w dzień. Najczęściej rozpiętość jasności wynosi od 150 lumenów do 1000 lumenów, w zależności od wybranego trybu (maksymalne oświetlenie, średnia, oszczędność energii). Aby czuć się bezpiecznie, lepiej jest wziąć co najmniej 360-400 lumenów i zasięg światła 30-40 metrów.
Ważna jest nie tylko jasność światła, ale także jego temperatura. Lepiej, jeśli światło jest neutralnie białe, bez nadmiernego zażółcenia lub odwrotnie niebieskiego. Zbyt żółte światło będzie przyciemnione, a zbyt niebieskie światło nie będzie miało wystarczającego kontrastu. Przy niskim współczynniku kontrastu (szczególnie przy dużej prędkości) rzeźba drogi jest słabo czytelna, co jest niewygodne i niebezpieczne. Temperatura światła około 6500K jest optymalnym wyborem.
Jaka powinna być lampa rowerowa tylna
Ważna jest nie tylko jasność diod, ale także sposób ich umiejscowienia i miejsce, w którym kierowany jest strumień świetlny. Do pewnego oświetlenia potrzebna jest latarka z silnym centralnym wiązką światła, która przebije się przez ciemność 30-40 metrów, a nie światło równomiernie rozproszone dookoła. Lampa rowerowa tylna może mieć oświetlenie peryferyjne: na niektórych lampach symetrycznie rozmieszczone pasy świetlne dają światło boczne, wtedy poprawia się widoczność.
Lampa rowerowa tylna nie musi być skomplikowanym urządzeniem. Niektóre z nich możesz nosić w kieszeni lub plecaku i używać ich tylko podczas jazdy. Mocowanie kupowane jest osobno. Swoją drogą taką lampę mocuje się nie tylko do roweru, ale również do kasku (mocowania są różne), ale można to zrobić sprytnie i zamontować dwie latarnie: zarówno na tyle, jak i na kasku. Taka lampa jest lekka i kompaktowa. Szybko się ją montuje i demontuje. Niestety jedna bateria wystarcza na półtorej godziny, przy maksymalnej jasności, potem trzeba wymienić baterię.
Z kolei reflektory z wewnętrzną baterią mają wbudowaną baterię litowo-jonową ładowaną przez USB.
Lampki rowerowe ze zdalną baterią i światła tylne
Lampki rowerowe ze zdalną baterią, to doskonały wybór, gdy możesz zaopatrzyć się w akumulatory i wymienić je. Akumulatory litowo-jonowe 18650 nadają się do większości reflektorów. Blok czterech baterii zapewnia od 2 do 3 godzin pracy przy maksymalnej jasności reflektora na poziomie 900-1000 lumenów.
Lampki rowerowe tylne mogą palić się na stałe lub migać: nawet w najprostszych modelach jest kilka trybów migania. Światło rowerowe warto wybrać w oparciu o to, jak często jeździsz w nocy, prędkość i styl jazdy, gust i budżet. Ale jedno jest pewne: jazda z reflektorami jest znacznie przyjemniejsza i bezpieczniejsza.
Profesjonalne oświetlenie rowerowe – ogólne zasady
Dobra czołówka to nie tylko latarka, która świeci „mocno i długo”, ale raczej profesjonalny sprzęt, bez którego wygodne i bezpieczne poruszanie się w ciemności jest niemożliwe. Aby to zrozumieć, przyjrzymy się podstawowym wymaganiom dotyczącym wysokiej jakości oświetlenia rowerowego. Profesjonalne oświetlenie rowerowe powinno zapewniać:
• Obszar oświetlany przez lampę powinien być taki, aby przy prędkości 20 – 25 km/h rowerzysta miał czas zareagować na przeszkodę i spokojnie wykonywać manewry.
• Dla komfortowego poruszania się po zmroku reflektor powinien oświetlać nawierzchnię drogi z odległości co najmniej od 5 do 30 m. Dużym atutem będzie obecność trybów mgły.
• Profesjonalne oświetlenie rowerowe to system gdzie plamka świetlna ma kształt owalny i jednakowy poziom jasności na całej powierzchni.
• W dobrym reflektorze szczególną uwagę zwraca się na odbłyśnik. Dzięki specjalnemu wzorowi zapewni jednocześnie jasny punkt na drodze i delikatniejszy blask na wysokości i z boku.
Zostaw komentarz