Regulacja przerzutek rowerowych – jak ustawić przerzutki w rowerze?

28 sierpnia 2022 Sprzęt

Każdy rowerzysta prędzej czy później staje przed problemem złej zmiany biegów. Powodów może być kilka – uszkodzone kable lub brud, naciągnięty łańcuch, źle wyregulowane przednie lub tylne przełączniki prędkości. W takim przypadku konieczna jest regulacja przerzutek rowerowych.

Przerzutka rowerowa przednia – konserwacja, regulacja

Istnieje lista prostych zaleceń, które pomogą ci korzystać z przedniej przerzutki i w odpowiednim momencie uznać, że przerzutka rowerowa przednia wymaga regulacji. Przede wszystkim:

• Obserwuj łańcuch podczas zmiany biegów, nie powinien być zbyt napięty. Może to doprowadzić do awarii.

• Musisz zmieniać prędkości tylko podczas jazdy, gdy pedały się kręcą.

• Zapomnij o dynamice i płynnie używaj przełącznika, przekroczenie prędkości może prowadzić do awarii;

Przerzutka rowerowa przednia wymaga szczególnej uwagi, jeśli chodzi o łańcuch: nie może być skręcony ani zbyt mocno zaciśnięty.

Regulacja przedniej przerzutki – jak ją zrobić?

W większości przypadków wystarczy mieć zapasowe kable, śrubokręt i zwykłe szczypce. Dodatkowo potrzebny jest zestaw sześciokątów. Regulacja przedniej przerzutki jest stosunkowo prosta. Przede wszystkim ustawiamy najmniejszą gwiazdę z przodu, a największą z tyłu. Następnie odkręcamy linkę stojącą i regulujemy położenie stelaża z ogranicznikiem tak, aby był, jak najbliżej łańcucha.

Linkę przedniej przerzutki należy lekko naciągnąć i przełożyć na środkową tarczę. Sprawdzamy, czy łańcuszek dotyka ramy, jeśli tak, to mocniej go napinamy. Ustawiamy przełącznik prędkości z powrotem na najmniejszą gwiazdę i patrzymy na płynność regulacji biegów. Jeśli to nie zadziała, dodatkowo dopasowujemy śrubę ogranicznika do najwyższych prędkości.

Regulacja przedniej przerzutki wymaga prawidłowego umieszczenia jej na ramię roweru. Istnieją dwie rekomendacje dla początkujących. Pierwszym jest upewnienie się, że po włączeniu najwyższej przerzutki z przodu, jej zęby znajdują się w niewielkiej odległości od zagięcia ramy przełącznika, a także w tej samej odległości od niej. Jednocześnie w żadnym wypadku nie powinny dotykać ramy lub, przeciwnie, być od niej daleko. Drugi to równoległość ramy przełącznika do wszystkich gwiazd w płaszczyźnie poziomej. Oznacza to, że jeśli spojrzysz na przełącznik z góry, jego rama powinna być równoległa do gwiazd układu. Regulację należy rozpocząć od ustawienia łańcucha na minimalną przednią i maksymalną tylną gwiazdę.

Przerzutka rowerowa tylna – jak przygotować się do regulacji

Podobnie jak przerzutka przednia, tak przerzutka rowerowa tylna jest stosunkowo prosta do regulacji. Instrukcja nie wymaga specjalnych umiejętności. Mechanizm ustawiamy na najmniejszą gwiazdę i luzujemy kabel, odkręcając zacisk, który znajduje się z tyłu. Łańcuszek zakładamy na środkową gwiazdę i sprawdzamy pracę, pedałując. Łańcuch opadowy oznacza, że śrubę ogranicznika należy wyregulować aż do wysokich biegów. Mała gwiazdka i przełącznik powinny być ustawione w jednej linii.

przerzutki

Naciągnij kabel wystarczająco mocno i zabezpiecz go, a następnie przetestuj każdą dostępną prędkość, zaczynając od najniższej. Na każdej z nich przerzutka rowerowa tylna powinna działać płynnie. Możesz używać roweru tylko wtedy, gdy wszystko dobrze działa, w przeciwnym razie musisz kontynuować regulację linki, aż zmiana będzie płynna i łatwa. Podczas pracy nie zapomnij o delikatności kabla, który może pęknąć przy nieostrożnych ruchach. Śruby należy również odkręcać i dokręcać po jednym obrocie, aby nie uszkodzić mechanizmu przełącznika.

Regulacja tylnej przerzutki – szczegółowe instrukcje

Konieczne jest upewnienie się o niezawodności mocowania i podawania kabla transmisyjnego, jego integralności, czystości i braku zużycia górnych i dolnych rolek przełącznika.

Zanim rozpocznie się regulacja tylnej przerzutki, trzeba spojrzeć na przełącznik od jego tylnej strony i upewnić się, że odpowiednia gwiazda kasety lub grzechotki, a także górna i dolna rolka przełącznika znajdują się na tej samej linii, prostopadłej do podłoża. Jeśli wszystkie warunki wymienione powyżej są spełnione, możesz bezpiecznie przejść do ustawienia.

Konieczne jest ustawienie łańcucha na minimalną tylną zębatkę, odpowiednio włącz maksymalną tylną prędkość na rowerze. Zarówno przednia, jak i tylna przerzutka mają na korpusie dwie śruby regulacyjne, oznaczone literami H i L (odpowiednio High i Low). Ponieważ na początku regulacji łańcuch był ustawiony na maksymalny tylny bieg, to regulacja tylnej przerzutki wymaga śruby z literą H, która odpowiada za regulację wysokich prędkości. Obracając ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara lub przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, położenie ramienia przełącznika uzyskuje się tak, że obie jego rolki znajdują się dokładnie na tej samej linii z najmniejszą tylną gwiazdą.

 

28 sierpnia 2022 Sprzęt

0 Komentarze