Cechy kierownicy rowerowej bezpośrednio określają właściwości jezdne roweru. Dziś branża rowerowa oferuje wiele opcji: klasyczne proste kierownice do rowerów górskich, szosowe „barani rogi”, kierownice w kształcie wąsów do modeli miejskich, kierownice motylkowe.
Kierownica rowerowa gięta – uniwersalny model
Każdy rodzaj kierownicy jest przeznaczony do określonej kategorii rowerów. To ważny element roweru, na którym nie powinniśmy oszczędzać. Oprócz oczywistych funkcji związanych z zarządzaniem kontrolą odpowiada za inne równie ważne cechy, które wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Oczywiście najpopularniejszym modelem jest kierownica rowerowa gięta. Odpowiednio dobrana, musi zagwarantować właściwą pozycję dłoni. Ciągła zmiana chwytu podczas jazdy na rowerze, zwłaszcza podczas długich przejażdżek, pozwala uniknąć wystąpienia dolegliwości bólowych w okolicy dłoni i nadgarstka. Liczba dostępnych pozycji rąk zależy od cech konstrukcyjnych kierownicy. Może mieć jedną lub dwie, trzy lub nawet cztery pozycje chwytu.
Zmiana statycznej postawy rąk pozwala uniknąć nadmiernego obciążenia stawów i poprawia przepływ krwi w dłoniach. Oznacza to, że nawet przy nieprzerwanej, wielogodzinnej jeździe ręce rowerzysty nie będą odczuwać drętwienia i bólu. Zmiana chwytu pozwala również na redystrybucję obciążenia, które spada na ciało. Jest to ważne nie tylko dla oparcia ramion czy pleców, ale także np. przy pokonywaniu podjazdów, gdy zmiana pozycji rąk na kierownicy pozwala na maksymalne wysiłki przy pedałowaniu.
Kierownica rowerowa gięta powinna determinować pozycje rowerzysty. Kierownice rowerów miejskich w dużej mierze zapewniają pozycja, gdy plecy są prawie prostopadłe do podłoża, zmniejszając w ten sposób obciążenie mięśni ramion, nóg i dolnej części pleców.
Do rowerów górskich - kierownica motylek
Standardowa długość jaką ma kierownica motylek waha się od 580 mm do 660 mm. Do bardziej agresywnej jazdy, takiej jak downhill czy freeride, producenci oferują dłuższe modele - 650-710 mm. Im szerszy pasek, tym większą kontrolę mamy nad rowerem. Ale w tej kwestii lepiej nie przesadzać, ponieważ opcje przekraczające 620 mm nie będą wygodne dla wszystkich rowerzystów. Damskie rowery górskie powinny mieć węższą kierownicę.
Istnieją dwa rodzaje kierownic do rowerów górskich – proste i ze wzniesieniem. Te ostatnie są optymalne do jazdy mieszanej po płaskim i nierównym terenie. Prosta kierownica motylek jest odpowiednia dla tych, którzy preferują style takie jak biegi przełajowe lub maraton. Oprócz podnoszenia stery MTV mogą mieć lekkie wygięcie. Zwykle robi się to w szerokich modelach, aby kierownica była wygodniejsza w prowadzeniu.
Kierownica wielopozycyjna – model zakrzywiony
Zakrzywiona kierownica wielopozycyjna jest instalowana najczęściej w rowerach szosowych, nastawionych na długotrwałą jazdę z dużą prędkością po płaskiej nawierzchni. Konstrukcja zapewnia rowerzystom wyścigowe dopasowanie z silnym pochyleniem do przodu. Taka pozycja pozwala nie tylko maksymalnie zrównoważyć obciążenie wszystkich mięśni, ale także znacząco poprawić aerodynamikę.
Kierownica wielopozycyjna pozwala na uzyskanie czterech pozycji rąk, co pozwala na zmianę pozycji rowerzysty w zależności od warunków jazdy. Zmieniając uchwyt i prostując plecy, będziesz mógł dostosować się do jazdy ze średnią prędkością. Kierownica może być chwycone i pionowymi dłońmi. Taki chwyt umożliwia całkowite odciążenie stawu nadgarstkowego i przeniesienie całego obciążenia na mięśnie rąk. Zakrzywiona kierownica jest niezbędna podczas długich podróży bez przerw na odpoczynek.
Kierownica wyprawowa – różne modele
Najczęściej kierownica wyprawowa jest wykonana w aerodynamicznym stylu, ma specjalne podłokietniki z uchwytami przesuniętymi do przodu. Dzięki nim użytkownik może zostać w pozycji leżącej, minimalizując opór strumienia powietrza i całkowicie rozluźniając ręce. Ten dodatek zwiększa aerodynamikę dopasowania, ale znacznie utrudnia prowadzenie roweru.
Dzięki skomplikowanej konfiguracji kierownica zapewnia ponad cztery różne opcje chwytu. To wystarczy, aby stale zmieniać ułożenie rąk i zachować komfort podczas poruszania. Kierownica wyprawowa jest niezastąpione podczas długich wycieczek rowerowych: podczas jazdy po płaskich torach i trudnym terenie.
Kierownica na całej długości wyposażona jest w piankową lub poliuretanową podkładkę, która zapewnia wygodny i pewny chwyt, bez ślizgania się dłoni i obcierania podczas długotrwałej jazdy. Kierownice są przeznaczone do wyciągania o średnicy 25,4 mm.
Zostaw komentarz