Smarowanie roweru – co smarować w rowerze?

10 marca 2023 Porady

Wiosna to czas, kiedy pora przygotować rower do nowego sezonu. Do najważniejszych czynności, które musisz wykonać przygotowując swój sprzęt po jazdy do po zimie jest smarowanie napędu w rowerze. Czynność ta nie zajmie Ci wiele czasu, ale dzięki niej unikniesz przykrych niespodzianek w czasie rowerowych przejażdżek. Nie smarowany łańcuch zużywa się o wiele szybciej, co oznacza konieczność jego szybszej wymiany. Ponadto musisz nasmarować także inne elementy roweru: hamulce, amortyzatory, piasty, linki.

Kiedy smarować napęd w rowerze?

Smarowanie napędu w rowerze to czynność, którą powinieneś przeprowadzić nie tylko przed rozpoczęciem nowego sezonu. Musisz to zrobić także przed nadejściem sezonu jesienno-zimowego. Niezależnie od tego, czy zamierzasz smarować napęd na zakończenie sezonu rowerowego, czy przed jego rozpoczęciem pamiętaj, że smar możesz nanieść tylko na czysty łańcuch. Dlatego też musisz go najpierw wyczyścić używając odtłuszczacza lub benzyny ekstrakcyjnej. Wadą benzyny jest intensywny zapach, dlatego też używaj jej tylko na świeżym powietrzu lub w pomieszczeniu przy otwartych oknach.

Smarowanie napędu w rowerze: jakich środków użyć?

W rynkowej ofercie znajdziesz dzisiaj mnóstwo preparatów przeznaczonych specjalnie do smarowania rowerowego łańcucha. Zdecydowana większość tych preparatów to oleje syntetyczne. Niektóre z nich to środki przeznaczone do stosowania przez cały rok. Z kolei inne możesz stosować tylko w sezonie wiosenno-letnim lub jesienno-zimowym. Te pierwsze to tak zwane suche smary przeznaczone do stosowania w suchych warunkach. Do łańcucha, który nasmarujesz suchym smarem trudniej będzie przyczepiał się kurz i piasek. W sprzedaży znajdziesz też oleje przeznaczone do stosowania na konkretnych trasach. Jeśli jesteś miłośnikiem jazdy po lesie i górach, powinieneś wybrać ten właśnie smar. Jak wygląda smarowanie łańcucha rowerowego? To bardzo prosta czynność, która nie zajmie Ci wiele czasu. Musisz nanieść jedną kropelkę wybranego oleju na każde ogniwo łańcucha. Wykonuj tę czynność tak, aby na zewnątrz łańcuch pozostał suchy. Czy trzeba smarować amortyzatory w rowerze?Przygotowując rower do nowego sezonu, nie możesz zapomnieć o amortyzatorze. Aplikacja oleju bądź smaru do rowerowych goleni to najlepszy sposób na to, abyś zapewnił sobie prawidłową pracę układu zawieszenia. Amortyzatory należą do części, które są narażone na duże tarcie i spore przeciążenia, smarowanie chroni je przed szybkim zniszczeniem. Rodzaj oleju musisz dobrać do amortyzatora, w który został wyposażony Twój rower. Wskazówki, jaki wybrać znajdziesz w instrukcji, którą producent dołączył do sprzętu. Smarowanie amortyzatora w rowerze na ogół należy wykonywać po dwudziestu pięciu lub pięćdziesięciu godzinach jazdy. Informację o tym, jak często musisz to robić, także znajdziesz w instrukcji.

Jak smarować hamulce w rowerze?

Smarowanie hamulców w rowerze to czynność, której nie możesz pominąć przygotowując rower do nowego sezonu. Jeżeli w Twoim rowerze zamontowane zostały hamulce hydrauliczne, to nie możesz używać do nich smaru. Możesz jedynie wymienić płyn hamulcowy, który z czasem traci swoje właściwości oraz nasmarować śrubki. Jeśli robisz to po raz pierwszy, sprawdź w dołączonej przez producenta roweru, jaki rodzaj oleju musisz zastosować. W przypadku hamulców szczękowych dodatkowo możesz nasmarować sworznie i gwinty.

Jakie jeszcze elementy w rowerze wymagają smarowania?

Oprócz łańcucha, amortyzatorów i hamulców w Twoim rowerze są też inne elementy wymagające smarowania. Są wśród nich między innymi piasty. Przed nałożeniem na nie smaru musisz je zdemontować i wyczyścić benzyną ekstrakcyjną. Do smarowania piast możesz użyć uniwersalnego smaru do rowerów. Ten rodzaj smaru dzięki temu, że ma bardzo gęstą konsystencję doskonale zabezpieczy piasty przed wilgocią, korozją i kurzem. Możesz użyć również smaru teflonowego. Kolejnym elementem, który musisz przesmarować jest suport. Ta czynność jest możliwa jednak tylko wtedy, gdy Twój sprzęt został wyposażony w klasyczny suport. Suport kompaktowy, który jest montowany obecnie najczęściej jest nierozbieralny, co oznacza, że nie uda Ci się go nasmarować.Odpowiednia konserwacja uchroni Twój rower przez uszkodzeniami oraz sprawi, że rowerowe wycieczki obędą się bez przykrych niespodzianek. Regularnie konserwując swój rower zapobiegniesz też szybkiemu zużywaniu się jego poszczególnych elementów. Konserwacja jednośladu po zimie to czynność, której nie możesz pominąć. Wbrew pozorom nie zajmuje ona wiele czasu.

10 marca 2023 Porady

0 Komentarze