Zestaw kluczy rowerowych - przydatny komplet kluczy do roweru

11 lipca 2023 Sprzęt

Bez zestawu kluczy rowerowych niemożliwa jest praktycznie jakakolwiek, nawet najdrobniejsza naprawa roweru.

Do czego służy klucz do piast rowerowych?

Jednym z niezbędnych narzędzi są klucze do piast rowerowych. Klucz stożkowy przeznaczony jest do okresowej regulacji łożysk kulkowych tulei kół. Uchwyt ma zmniejszoną grubość, aby umożliwić dostęp do niestandardowego węzła. Klucze do piast produkowane są w kompletach, co pozwala na serwisowanie rowerów różnych producentów.

Zazwyczaj klucz do piast rowerowych składa się z rączki oraz głowic roboczych przeznaczonych do dokręcania nakrętek o parzystej liczbie krawędzi. Producenci produkują narzędzia przeznaczone do standardowych sześciokątnych nakrętek stożkowych (na przykład 13 lub 15 mm). Produkty fabryczne są wytwarzane przez tłoczenie z blachy stalowej. Dostępne są chwytaki wykonane z materiału nierdzewnego o zwiększonej grubości rękojeści. Na wytłoczonych elementach wykonane jest półkoliste żebro, które zwiększa wytrzymałość mechaniczną.

Dostępne są klucze 1- lub 2-stronne. Producenci oferują zestawy składające się z 2 elementów (zestaw przeznaczony jest do pracy z nakrętkami w 4 rozmiarach). Niektórzy producenci wytwarzają klucze stopniowane, które pozwalają na dokręcanie lub odkręcanie nakrętek o rozmiarach od 13 do 16 mm (skok - 1 mm). W narzędziu z 1 głowicą roboczą na rękojeść nakładana jest osłona ochronna z elastycznego materiału (guma lub folia winylowa). W korpusie chwytaka wiercony jest okrągły otwór do zawieszenia sprzętu na skrzynce narzędziowej w mieszkaniu lub garażu.

Klucz do piast rowerowych dostosowany jest do łożysk kulkowych, które zaciskane są nakrętką stożkową (służy jako wewnętrzny pierścień wspornika). Na powierzchni elementu regulującego znajdują się krawędzie lub szczeliny do chwytania o zmniejszonej grubości.

Klucz do konusów – co to jest?

Najczęściej klucz do konusów jest dwustronny. Są one bardzo pomocne, jeśli pojawia się konieczność serwisowania więcej niż jednego koła. Klucz do konusów może być w różnym rozmiarze. Najczęściej producenci oferują klucze o wymiarach 13, 14, 15, 16 mm.

Klucz rowerowy

Klucze rowerowe płaskie – najważniejsze narzędzia

Najczęściej stosowane klucze to:

  • Śrubokręt Philips Wkrętaka. Śrubokręty Philips można używać do wszystkich śrub z łbem sześciokątnym firmy Philips oraz do regulacji przerzutek.
  • Klucze rowerowe płaskie - Śrubokręt z łbem płaskim może być używany do wszystkich wkrętów i śrub z rowkiem.
  • Zestaw kombinowanych kluczy imbusowych: 2,5, 3, 4, 5, 6 i 8 mm mogą być używane do wszystkich śrub z gniazdem sześciokątnym, które są zwykle używane do sztycy, mostka, pedałów i innych.
  • Klucze rowerowe płaskie: 13, 14, 15 i 16 mm używane do łożysk piast lub do regulacji pedałów.
  • Płaski klucz płaski do zestawu słuchawkowego: 30, 32, 36 i 40 mm do regulacji łożyska.
  • Klucz nastawny o długości 6 cali do nakrętek zacisku osi lub siodełka.

Oprócz tego w zestawie powinny znaleźć się dwie łyżki do opon, które służą przede wszystkim do naprawy przebitej opony. Łyżka do opon oddziela bieżnik opony od ramy koła, dzięki czemu można uzyskać dostęp do dętki i ewentualnie ją wyjąć.

Co powinny zawierać profesjonalny zestaw kluczy rowerowych?

Nawet najnowocześniejszy rower nie jest odporny na uszkodzenia i może ulec awarii. Ponadto rower wymaga codziennej regulacji. Wygodnie jest mieć zawsze przy sobie mały, kompaktowy zestaw: klucze imbusowe i śrubokręty, narzędzia do mocowania kół, zapasową dętkę, łatki, pompkę.

Profesjonalny zestaw do kluczy rowerowych powinien zawierać klucze imbusowe. To podstawowe narzędzie do regulacji każdego nowoczesnego roweru. Wyregulujesz nim hamulce, ustawisz wysokość siodełka, dokręcisz kolumnę kierownicy itp. Najczęściej to są klucze sześciokątne. Często w sprzedaży można znaleźć profesjonalny zestaw kluczy rowerowych - sześciokątów w postaci scyzoryka. Znajdziesz tam również wkrętaki płaskie i krzyżakowe.

Jednym z najczęstszych problemów na drodze, czy to w mieście, czy w lesie, jest przebicie opony. Przebicie następuje w efekcie działania wpływów - zewnętrznego i wewnętrznego. W pierwszym przypadku gwóźdź lub szkło przebija oponę od zewnątrz, w drugim przy uderzeniu w stałą przeszkodę (szczególnie ostrą krawędzią - np. krawężnik drogowy) felga przebija komorę od wewnątrz.

Jeśli doszło do przebicia, zdejmij koło. W zestawach narzędzi znajdują się trzy mocowania. Umieść dwa z nich między felgą a oponą w odległości 15-20 cm od siebie. Używając dźwigni, wyciągnij stopkę opony. Pamiętaj, aby znaleźć miejsce przebicia i sprawdzić, czy z opony nie wystaje ostry przedmiot. Załóż koło zapasowe i napompuj oponę. Uważaj, aby dętka nie dostała się w szczelinę między felgą a oponą. Teraz możesz zamontować koło na rowerze i napompować je.

11 lipca 2023 Sprzęt

0 Komentarze